a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Päiväunivinkit

Vinkit makoisiin nokosiin

Kello tikittää kohti iltapäivää, ja energiatasosi tipahtaa samaa tahtia sekuntiviisarin kanssa. Huomaat, kuinka silmiä on aina vain raskaampi pitää auki, eikä keskittymisestä meinaa tulla yhtään mitään. Tuntuu, että kroppa on voimaton. Haluaisit vain ottaa pienen lepotauon, ja päiväunet alkavat kuulostaa hetki hetkeltä paremmalta idealta.

Toiset meistä nauttivat päiväunista päivittäin, toiset taas eivät saa unta, vaikka kuinka yrittäisivät. Päiväunet eivät sovi kaikille, mutta monille niistä on huomattava hyöty jaksamisen ja keskittymiskyvyn kannalta. Kokosimme yhteen vinkkejä, joilla helpotat nukahtamista ja tehostat päiväunien vaikutusta. Päiväunia ei suositella unettomuudesta kärsiville, sillä ne saattavat pahentaa unettomuuden oireita.

Ota kofeiinipäikkärit

Miltä kuulostaisi iltapäiväkahvin ja päiväunien yhdistelmä? Yhä suositumpi tapa ottaa tehokas ja piristävä tauko päivään on ottaa kofeiinipäikkärit: juo nopeasti kuppi kahvia ja ota heti sen jälkeen 20 minuutin päiväunet. Kofeiini alkaa yleensä vaikuttaa noin parissakymmenessä minuutissa, joten olet pirteimmilläsi herätessäsi. Muista asettaa itsellesi herätys, jotta et joudu vilkuilemaan kelloa, vaan voit rentoutua ja levätä rauhassa.

 

Oisa - Hyvinvointi - Päiväunivinkit

 

Aseta päiväunille aikaraja

Oletko huomannut, kuinka liian pitkien päiväunien jälkeen olo tuntuu entistäkin tahmeammalta? Tutkijoiden mukaan 25-30 minuutin päiväunet ovat piristymisen kannalta tehokkaimmat. Tämä johtuu siitä, että keho saa tarvitsemaansa lepoa, muttei ehdi vaipua syvän unen vaiheeseen. Yli 30 minuutin päiväunilla keho vaipuu syvempään uneen, josta on vaikeampi herätä. Piristävimmät päiväunet eivät siis ole pitkät, vaan puoli tuntia voi riittää saamaan aikaan virkistävän vaikutuksen. Joillekin riittää piristykseksi jopa kymmenen minuutin powernap.

Toinen vaihtoehto on nukkua kokonainen unisykli läpi. Tämä vaatii kuitenkin noin puolitoista tuntia aikaa, joten se ei sovi pikaista piristystä etsiville. Puolentoista tunnin päiväunilla keho vaipuu syvään REM-uneen ja lepää parhaalla mahdollisella tavalla.

Ennakoi ja ajoita päiväunet elämänrytmisi mukaan

Monesti sanotaan, että mahdolliset päiväunet olisi hyvä ajoittaa puolenpäivän ja neljän välille. Nykypäivänä ihmisten elämänrytmi kuitenkin vaihtelee paljon, minkä vuoksi päiväunien ajankohta tulisi miettiä oman päivärytmin mukaan. Dr. Sara Mednick on kehittänyt päiväunikiekon, jonka avulla voit arvioida heräämisaikasi perusteella optimaalisen ajan päiväunille.

Mikäli tiedät joutuvasi valvomaan myöhään, eikä aamulla ole mahdollisuutta nukkua univelkaa pois, aikatauluta seuraavaan päivään kunnon päiväunet. Paras tapa korvata univelkaa on nukkua noin puolentoista tunnin päiväunet, mutta myös puolen tunnin pikapäikkäireillä saa hetkellisen piristyksen aikaan. Jos tiedät etukäteen, että joudut valvomaan, päiväunet kannattaa ajoittaa jo edelliselle päivälle. Tutkimusten mukaan ennakkoon nukutut päiväunet ovat keholle parempi vaihtoehto, kuin valvomisen jälkeen nukutut päikkärit.

Ei ole sattumaa, että lapset nukkuvat usein päiväunet samaan aikaan joka päivä. Sama toimii myös aikuisilla, ja saatkin parhaan hyödyn irti päiväunista, jos ajoitat ne samoihin aikoihin päivittäin. Päiväunille nukahtamisesta tulee helpompaa, kun kehosi oppii ennakoimaan niiden ajankohdan.

 

Oisa - Hyvinvointi - Päiväunivinkit

 

Luo sopiva ympäristö

Päiväuniin pätee sama, kuin mihin tahansa uniin: mitä rauhallisempi ja levollisempi ympäristö, sitä paremmin saat nukahdettua. Hämärä, hiljainen tila, jossa pystyt käymään makuulle, on paras. Hyödynnä tarvittaessa korvatulppia tai silmälappuja, mikäli sopivaa tilaa ei muuten löydy. Jotkut haluavat nukkua päiväunet istualteen, mutta ajan ollessa kortilla suosi makuuasentoa. Nukahdamme nimittäin puolet nopeammin makuullaan. Älä kuitenkaan valitse liian mukavaa nukkumapaikkaa, sillä silloin riski päiväunien venähtämisestä kasvaa.

Mikäli haluat ottaa päiväunet kesken työpäivän tai ajatukset laukkaavat muutoin tuhatta ja sataa, kokeile tehdä lyhyt meditaatio ennen päiväunia. Hengittele syvään ja keskity seuraamaan omaa hengitystäsi. Anna ajatusten tulla ja mennä. Mikäli jäät jumiin johonkin ajatukseen, kirjoita se ylös, jotta tiedät muistavasi sen myös päiväunien jälkeen, ja voit päästää siitä irti.

Nämä piristävät, jos päiväunet eivät onnistu

Joskus päiväunille ei ole tilaa tai mahdollisuutta. Toisinaan uni ei tule, vaikka yrittäisi mitä. Venyttely on hyvä keino saada kehoon hieman virtaa, sillä se laittaa veren kiertämään. Tee rintaa avaavia ja hartioita venyttäviä liikkeitä, jolloin veri alkaa kiertää paremmin päähän ja keuhkot saavat lisää tilaa. Toinen tapa piristyä ilman päiväunia on käydä tekemässä lyhyt kävelylenkki. Saat happea, ja liikunta laittaa venyttelyn tapaan veren kiertämään kehossa. Kävely toimii etenkin aurinkoisella ja valoisalla säällä, sillä kehon luontainen unihormoni melatoniinin tuotanto hidastuu.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.