a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Meditaatio, jolla pidät uudenvuoden lupauksesi

Vanhan vuoden loppuessa moni listaa itselleen tavoitteita ja toiveita uudelle vuodelle. Yksi haluaa olla timmissä kesäkunnossa, toinen löytää sisäisen rauhan. Jollakin tavoitteet voivat liittyä unelmatyön metsästykseen tai perheasioihin. Kaikilla uudenvuodenlupauksilla on kuitenkin yksi yhteinen tekijä: niillä haetaan motivaatiota muutokseen omassa elämässä. Harmittavan monella lupauksia lähdetään toteuttamaan suurella innolla, joka lopahtaa viimeistään muutaman viikon päästä.

Suuria lupauksia parempi tapa saada haluamasi muutokset toteutumaan on vahvistaa sisäisiä mielikuviasi niistä. Muutos tulee luonnostaan, kun motivaatio siihen lähtee sisäisestä palosta, eikä itsekuriin perustuvasta ulkoisesta lupauksesta. Kun luot mieleesi tietoisesti kuvan tavoitteesi lopputuloksesta, on se huomattavasti helpompi toteuttaa myös käytännössä. Monella meistä on myös mielikuvia, jotka ovat syntyneet muiden ihmisten sanoista tai teoista – meditaatio auttaa muuttamaan näitä mielikuvia oman unelman kannalta suotuisampaan suuntaan.

 

Oisa - Hyvinvointi - Meditaatio

 

NELJÄN VAIHEEN MEDITAATIO MUUTOKSEEN

Valitse itsellesi aluksi neljä tavoitetta. Älä rajaa tavoitteitasi liian tiukasti, sillä voit usein saavuttaa haluamasi olotilan monella eri tavalla. Pyri valitsemaan tavoitteesi niin, etteivät ne ole ulkoisesti tavoiteltavia, vaan sisäisesti saavutettavia asioita. Kun sisältäsi kumpuava energia ja motivaatio ovat kohdillaan, seuraavat ulkoiset asiat perässä. Alla esimerkki neljästä tavoitteesta:

  1. Haluan vahvan ja energisen kehon.
  2. Haluan taloudellisesti vakaan elämän.
  3. Haluan vahvistaa elämäniloa ja sisäistä rauhaani.
  4. Haluan syventää läheisiä ihmissuhteitani.

VAIHE 1: Varaa aamuisin itsellesi oma rauhallinen hetki ennen siirtymistä päivän askareisiin. Tavoitteena on hiljentyä ja tietoisesti asettaa päivän mielentila.

VAIHE 2: Kun mielesi on rauhoittunut, ryhdy seuraamaan hengitystäsi. Hengitä vaivatta ja syvään viiden minuutin ajan. Mikäli mielesi lähtee harhailemaan, keskity jälleen tietoisesti hengitykseesi. Viiden minuutin hengittelyn jälkeen kohdista huomiosi sydämeesi.

VAIHE 3: Toista neljä tavoitetta rauhassa hiljaa mielessäsi, pysähtyen jokaisen jälkeen kuulostelemaan, kuinka se löytää paikan sisältäsi. Ota vastaan mielikuvat, tunteet ja tuntemukset, joita tavoitteen sanominen herättää. Älä tuomitse tai yritä muuttaa tuntemuksia. Jos huomaat tuntevasi jotain negatiivista, avaa silmäsi ja hengitä muutaman kerran rauhassa syvään. Meditaatiossa ei ole tarkoitus pakottaa mieltä mihinkään. Keskitä huomiosi sydämeesi jokaisen tavoitteen välissä.

VAIHE 4: Kun olet toistanut kaikki neljä tavoitettasi, istu vielä hetki hiljaa hengitellen. Avaa sitten silmät, nouse rauhassa ja aloita päiväsi täynnä inspiraatiota!

Aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan ja kaikilla tulee mutkia matkaan. Kun huomaat olevasi tilanteessa, jossa tavoitteesi on uhattuna, hengitä syvään ja muista tavoitemantrasi. Jos eksyt esimerkiksi ostoksille, vaikka tilisi saldo näyttää nollaa, pysähdy ja toista hiljaa mielessäsi ”Tahdon taloudellisesti vakaan elämän”. Tämän jälkeen voit edelleen lähteä shoppailemaan, mutta ajan kanssa ajatusmaailmasi muuttuu niin, että tilillesi alkaakin kertyä ylimääräisiä euroja.

Stressi on yksi lupausten pitämisen kannalta tuhoisimmista asioista, sillä se saa meidät helposti lipsumaan tavoitteistamme. Muista olla itsellesi armollinen stressaavassa tilanteessa: kaikki ei tapahdu hetkessä ja aina tulee pientä takapakkia jossain vaiheessa.

Liian usein silmissämme kiiltää vain lopullisen tavoitteemme saavuttaminen ja unohdamme iloita pienistä onnistumisista matkan varrella. Jos tavoitteen saavuttaminen tuntuu kaukaiselta, on vaikea motivoitua toteuttamaan sitä. Aseta itsellesi välitavoitteita ja kirjaa säännöllisesti ylös, kuinka olet edistynyt kohti tavoitettasi. Näin huomaat, että unelmasi toteutuminen lähestyy pienin askelin, ja motivoidut jatkamaan matkaasi!

Tekstissä käytetty lähteenä artikkelia For the New Year, Do Something Better Than a Resolution.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.