a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Parhaat vinkit hyötyliikuntaan

Arkeamme varjostaa usein kiire, ja laitamme muiden tarpeet omiemme edelle: hoidamme tunnollisesti kotia, parisuhdetta, töitä ja lapsia. Kun tarjoutuu hetki aikaa tehdä jotain itseä varten, on liikunta harvoin ensimmäisenä mielessä. Kuntosalille tai jumppaan lähteminen pitkän päivän jälkeen vaatii liikaa motivaatiota, jota emme juuri sillä hetkellä saa kaivettua itsestämme. Samalla olo on kuitenkin vetelä, ja huomaamme kehon kaipaavan liikettä. Istumisen ja passiivisen elämäntavan on huomattu olevan terveydelle vaarallista, minkä vuoksi hyötyliikunnasta ja aktiivisesta elämäntavasta puhutaan nykyään paljon.

Hyötyliikunta mm. ehkäisee tuki- ja liikuntaelimistön rappeutumista, parantaa unenlaatua ja ruokahalua, tuo mielihyvää ja parantaa aivojen toimintaa. Omaan arkeen saa yhdistettyä helposti erilaisia hyötyliikunnan muotoja, kun niihin kiinnittää tietoisesti huomiota. Pienilläkin muutoksilla pystyy tekemään elämästä huomattavasti aktiivisempaa.

KIILLOTA KOTI

Kotityöt ovat yksi parhaista hyötyliikunnan muodoista. Hoidat kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun saat kaivattua hyötyliikuntaa ja kiiltävän kodin samalla kertaa. Reippaalla tahdilla tehty viikkosiivous nostaa taatusti hien pintaan. Jos siivoaminen ei innosta, ota projekti puhtaasti liikunnan kannalta: kanna painavia pyykkikasoja, ota sprintti ylös ja alas portaita tai kyykkää imurin kanssa niihin kaukaisimpiinkin nurkkiin. Laita lempimusiikkisi soimaan, ja tee siivouksesta kivaa.

Ulkona tehtävät kotityöt ovat erityisen hyvää hyötyliikuntaa, sillä niihin yhdistyy liikunnan lisäksi raitis ilma, joka tekee keholle terää. Ulkoilmassa touhuaminen lievittää stressiä ja rauhoittaa. Kolaa lunta, leikkaa nurmikkoa, haravoi, tamppaa mattoja tai pese autoa – jokaiselle vuodenajalle löytyy jotain tekemistä ulkoa.

LEIKI LASTEN KANSSA

Oletko huomannut, kuinka lapset ovat jatkuvasti liikkeessä? He juoksevat, hyppivät, heiluvat ja temppuilevat. Aikuinenkin saa helposti hien pintaan, kun lähtee lasten leikkeihin mukaan, ja samalla tulee vietettyä laatuaikaa perheen pienimpien kanssa. Pelatkaa hippaa, hyppikää trampoliinilla tai tehkää temppurata. Lasten kohdalla aktiivinen elämäntapa on erityisen tärkeää, sillä päivittäinen hyötyliikunta varmistaa, että tuki- ja liikuntaelimistö kehittyy, kuten pitää. Kun hyötyliikunta on päivittäistä jo lapsena, tulee siitä rutiini myös aikuisena.

 

Oisa - Hyvinvointi - Hyötyliikunta

 

KÄVELE KYMPPITONNI

Kävely on erinomainen keino harrastaa hyötyliikuntaa. Suositusten mukaan meidän tulisi kävellä kymmenentuhatta askelta joka päivä. Välttämättömistä arkiaskareista kertyy yleensä vain alle puolet tästä määrästä, joten on syytä tehdä päivässä ylimääräinen kävelylenkki tai hyödyntää pakolliset arkimatkat hyötyliikuntaan. Jos et ole tottunut kävelemään paljon päivän aikana, voi kymmenentuhatta askelta tuntua valtavalta määrältä. Aloita halutessasi ensin pienemmällä välitavoitteella niin, että lisäät askelmäärää hiljalleen kohti suositusta. Omaa askelmäärää on helppo mitata erilaisilla applikaatioilla tai askelmittarilla.

Jos sinulla on vaikeuksia motivoitua kävelylle, pyydä ystävä mukaan lenkille tai nappaa naapurin koira lainaan metsäpolulle. Valitse portaat hissin sijasta ja jätä auto kauppareissulla kauimpaan parkkiruutuun. Käytä mielikuvitusta, ja keksi uusia tapoja saada päivään lisää askeleita!

TREENAA TYÖMATKAT JA MUISTA TAUKOJUMPPA

Työ on varmasti monelle meistä se elämän osa-alue, joka vie eniten aikaa liikunnalta. Onneksi työpäiväänkin saa lisättyä hyötyliikunnan hetkiä halutessaan. Kaikki alkaa jo ennen kuin edes avaat työpaikkasi oven: voisitko kulkea työmatkasi kävellen tai pyörällä? Herää hieman aikaisemmin, ja ota työmatkat hyötyliikunnan kannalta. Kuuntele matkalla äänikirjaa tai suosikkipodcastiasi – saavut työpaikalle hyväntuulisena ja rentoutuneena.

Työpäivän aikana pyri siihen, että liikkuisit edes hieman kaksi kertaa tunnissa ja yhteensä vähintään puoli tuntia koko päivän aikana. Hae kahvia, käy vessassa, venyttele tai tee pieni taukojumppa. Seiso tai kävele istumisen sijaan puhuessasi työpuheluita. Jos palaveri ei vaadi tiettyä paikkaa, ehdota, että lähdette pitämään palaverin läheiselle pururadalle. Raitis ilma saa ideat lentämään ja antaa lisää virtaa loppupäivän töihin. Mikäli sinulla on mahdollisuus sähköpöytään, pyri tekemään säännöllisesti töitä myös seisaaltaan.

 

Oisa - Hyvinvointi - Hyötyliikunta

 

Hyötyliikuntaa suositellaan harrastettavaksi päivittäin, mutta vähintään viitenä päivänä viikossa. Päivittäisenä tavoitteena olisi hyvä pitää puolta tuntia, jonka voi halutessaan jakaa esimerkiksi kymmenen minuutin osiin pitkin päivää. Hyötyliikunnalla on paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia, mutta yksinään se ei kuitenkaan riitä kohottamaan kuntoa tai kasvattamaan voimaa. Hyötyliikunta kasvattaa kestävyyskuntoa vain silloin, jos se hengästyttää.

Hyötyliikunnan lisäksi suositellaan harrastamaan lihaskuntoa kehittävää liikuntaa tai kestävyysliikuntaa 2-3 kertaa viikossa. Liikkuvuusharjoituksia ja kehonhuoltoa ei sovi unohtaa, sillä niiden avulla ehkäistään vääriä liikeratoja ja huonoista suoritusasennoista johtuvia vammoja.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti