a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Parhaat liikuntavälineet suoraan kotoa

Bodypumpit, zumbat ja muut jumpat. Ajoissa autoon, kiireessä salille ja sieltä pukkarin kautta kiireessä varausnumeroa noutamaan. Vesipullo näyttää jääneen kotiin, mutta ainakin molemmat salitossut ovat matkassa, vai ovatko?

Kotona treenaaminen on trendikästä puuhaa jatkuvan kiireen ja tehostamisen yleistyessä. Kotona kuntoilu ei kuitenkaan ole jumalallinen vastaus kaikkiin tavoitteellisten jumppapirkkojen rukouksiin, sillä kodin hellässä huomassa on helppo hukuttaa treenimotivaatio Netflixin syövereihin tai jopa pyykkikorin uumeniin. Treeninsä tietävällä ja taitavalla, rutinoituneella treenaajalla, on kuitenkin helpompi silloin tällöin ottaa vapauksia ja muuntaa omaa ohjelmaa kodin ympäristöä hyödyntäen.  Esimerkiksi kehonpaino- tai kuntopiirityyppistä treeniä voi soveltaa hyvin vaikka olohuoneessa tehtäväksi. Ensin tarvitset kuitenkin:

Tilaa
Kotitreeniä aloittaessa pitää heti varmistaa, että ympärillä on riittävästi avaraa tilaa. Tuskin kuitenkaan haluat kesken antoisimman jumppahetken nousta ylös siirtelemään sohvapöytiä tai alkaa nyppiä kukkaruukun sirpaleita jalkapohjistasi. Testaa siis aluksi, että sinulla on tarpeeksi tilaa liikkua, eivätkä lähellä olevat esineet ja asiat, kuten esimerkiksi liukkaat lattiamatot, häiritse menoasi.

 

 

Sohva, pöytä tai tuoli
Kaikki kolme ovat mainioita apuvälineitä, kun haluat tehdä esimerkiksi vatsalihasliikkeitä, punnerruksia tai muita liikkeitä, joissa tarvitset tukea tai lisävastusta. Jos liikkeiden soveltaminen salilta kotiin tuntuu vaikealta, on YouTube täynnä luovia kotitreenivideoita, joissa kyytiä saavat niin huonekalut, kuin pakaralihaksetkin.

Harjanvarsi
Harjanvarsi on keppijumppaajien ja venyttelijöiden ykkösystävä. Harjanvarren avulla saat myös lämmiteltyä paikkoja ennen varsinaisen treenin aloitusta. Kierrä harjaa käsissäsi selän takana ja avaa varovasti selän ja käsien lihakset – tai sitten voit kyykätä harjanvarsi harteillasi. Samaan hommaan voit myös käyttää esimerkiksi moppia tai lapsen keppihevosta. Muista vain laittaa ennen urheilusuoritusta kotisi verhot kiinni, etteivät naapurit saa liian hyvää viihdettä aivan ilmaiseksi.

Kaveri
Myös kotoa voi löytyä kuntoilukaveri. Pahimmassa tapauksessa (rakas) perheenjäsen vain häiritsee treenisi suorittamista, mutta mitä jos ottaisitkin hänet mukaan sen sijaan, että päädyt huomionhakuisena pyörittämään pyllyäsi telkkariruudun eteen. Yhdessä treenaaminen voi olla hauskaa ja leikkisää, eikä ihan joka kuntoilukertaan tarvitse edes suhtautua haudan vakavuudella. Myös lapset saattavat innostua tekemisistäsi. Innosta heidät mukaan ja heittäydy itsekin. Kyllähän hulluttelukin polttaa kaloreita.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.