a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Päästä irti ja voi paremmin

Mieleesi muistuu hetki, jolloin joku toinen on toiminut sinua kohtaan väärin ja huomaat pulssisi kiihtyvän – kiukku kasvaa sisälläsi aivan kuin tilanne olisi juuri tapahtunut, vaikka siitä olisi todellisuudessa aikaa vuosia. Pelkkä ajatuskin väärin tehneestä ihmisestä kuitenkin ahdistaa, etkä saa tapahtumia pois mielestäsi. Sisälläsi pyörii häpeää, vihaa ja kostonhimoa. Tai ehkä oletkin itse itsellesi turhan ankara, etkä salli mitään vähempää, kuin täydellistä suoritusta elämässä. Pienetkin epäonnistumiset aiheuttavat valtavan sättimisen pääsi sisällä. Osaatko antaa anteeksi ja päästää irti?

Anteeksiantamisen ja irtipäästämisen taidot ovat yllättävän olennaisia avaimia parempaan oloon. Anteeksianto on pohjimmiltaan myötätuntoa ja armollisuutta, kykyä päästää irti asioista, joille ei loppujen lopuksi voi mitään. Joskus tarraamme niin kipeästi kiinni menneeseen, että se tukahduttaa meidät elämästä tässä hetkessä. Lisäksi kaunan kantaminen ja negatiivisten tunteiden vatvominen vie aivan valtavasti energiaa! Irtipäästäminen sen sijaan vapauttaa energiaa unelmointiin ja antaa tilaa hengittää.

Kielteiset tunteet aiheuttavat henkisen stressin lisäksi myös konkreettista jännitystä kehossamme. Ota hetki itsellesi ja tarkkaile kehoasi: tuntuuko jossain selittämätöntä kireyttä? Huomaatko, että hartiat ovat korvissa tai puret hampaita yhteen? Onko hengitys pinnallista tai särkeekö päätä? Usein huomaamme oman kehomme kiputilat ja kireydet vasta silloin, kun päästämme irti jostain itsellemme vaikeasta asiasta. Totumme liikaa ahdistuksissa olevaan kroppaan ja huomaamme eron vasta, kun  kireydet vapautuvat ja meidän on kirjaimellisesti helpompi hengittää.

 

Oisa - Hyvinvointi - anteeksianto

 

On olemassa useita tapoja, joilla autat itseäsi päästämään irti elämääsi haittaavista asioista, ihmisistä tai ajatuksista. Kokosimme tähän kolme sellaista, joita jokainen voi helposti kokeilla omassa tilanteessaan, itselleen sopivalla aikataululla ja tyylillä.

Käsittele tapahtunut
Et voi päästää irti mistään, jos et aidosti käsittele asioita. Joskus voi tuntua helpolta lakaista jokin asia maton alle ja siirtyä näennäisesti eteenpäin, mutta asia tulee taatusti nousemaan esiin jossain elämänvaiheessa. Siispä, anna itsellesi aikaa käsitellä tapahtunut, jolloin voit siirtyä aidosti eteenpäin elämässäsi. Voit puhua läheistesi kanssa, kirjoittaa, laulaa, piirtää, hakata nyrkkeilysäkkiä tai samoilla metsässä pohdiskellen. Tärkeintä on se, että käsittelet asian juuri itsellesi ominaisella tavalla. Kukaan toinen ei voi käskeä sinua käsittelemään asiaa, eikä kertoa tapaa, joka on juuri sinulle se paras.

Jäähyväiskirje
Kirjoita kirje ihmiselle tai asialle, josta haluat päästää irti. Varaa rauhallinen tila ja riittävästi aikaa. Älä mieti liikaa, mitä kirjoitat, vaan anna tekstin tulla paperille sellaisena, kuin se mieleesi tulee. Pohdi esimerkiksi mitä kyseinen ihminen tai asia on sinulle opettanut ja miksi haluat päästää siitä irti. Varmista lopuksi, että olet sanonut kirjeessä kaiken, mikä mieltäsi painaa. Kirjettä ei ole pakko lähettää, vaan voit esimerkiksi polttaa sen. Näin olet kuitenkin saanut mieltäsi ahdistavat asiat tuotua ilmi.

Tervemenoa tavaroille
Meillä kaikilla on joitain muistoesineitä tai tavaroita, joilla on jokin merkitys menneisyydestä. Usein näistä tavaroita tulvii mieleen ihania muistoja, kiitollisuutta tai haikeita hetkiä, mutta joskus tavarat voivat herättää meissä myös vihaa tai häpeää. Miksi säilyttäisit kodissasi tällaisia kiukkua nostattavia tavaroita? Mieti, onko sinulla tavaroita, jotka herättävät vain negatiivisia tuntemuksia, kerää ne kasaan ja kiikuta kierrätykseen tai kaatopaikalle. Kun luovut näistä tavaroista, huomaat, etteivät ne ole joka päivä kotona muistuttamassa negatiivisista tunneyhteyksistä. Näin voit keskittyä paremmin nykyhetkeen.

 

Oisa - Hyvinvointi - anteeksianto

 

Vaikka voisi kuvitella, että anteeksianto kohdistuu vain toisiin ihmisiin, on hyvinvointimme kannalta yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää osata antaa itsellemme anteeksi. Jos ei osaa antaa itselleen armoa, on sitä huomattavasti vaikeampi suoda myös toisille. Anteeksianto itselle mahdollistaa irtautumisen asioiden vatvomisesta ja häpeästä, jota ne aiheuttavat. Osaat myös pyytää paremmin anteeksi muilta, kun osaat antaa ensin itsellesi anteeksi.

Muista anteeksipyynnön yhteydessä konkreettiset teot, sillä ilman muutosta anteeksipyyntö jää pinnalliseksi sanahelinäksi. Jos olet toiminut toista tai itseäsi kohtaan väärin, tee seuraavalla kerralla toisin. Kaikki me mokaamme joskus, mutta asian käsittely ja siitä oppiminen määräävät sen, jääkö asia vaivaamaan meitä vai osaammeko siirtyä elämässä eteenpäin.

Viimeisenä, muttei todellakaan vähäisimpänä: anna anteeksiannolle aikaa. Mitä isommin sinua on loukattu, sitä pidempään kestää käydä asia läpi ja antaa anteeksi. Kukaan ei voi määrittää deadlinea, johon mennessä asia tulee olla käsitelty – tärkeintä, että käsittelet sen kunnolla ja päästät aidosti irti. Katkeroitumalla ja hautomalla menneisyyden tapahtumia et vahingoita ketään muuta, kuin itseäsi. Kun vapaudut menneisyyden häpeästä ja vihasta, huomaat, että hengityksesi kulkee helpommin ja hymy on herkemmässä. Osaat nauttia paremmin tästä hetkestä ja katsoa innokkaammin kohti valoisampaa tulevaisuutta.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.