a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Nukahdatko meditoidessa? 4 vinkkiä sen välttämiseen

Oma rauha, tuoksukynttilät, äänetön kännykkä, rentouttava musiikki ja täydellinen makuuasento sängyllä takaavat, että ihana meditaatiohetkesi voi aivan kohta alkaa. Hengität syvään ja annat mielen tyhjentyä. Tyyneys valtaa ruumiisi ja pääset yllättävän nopeasti tilaan, jossa turhat ajatukset eivät pyöri päässäsi. Stressi on vaihtunut rentouteen ja tunnet leijuvasi kuin unessa… Hetkinen, sinähän olet unessa!

Meditaatio on mitä mainoin tapa rauhoittua ja nollata päivän kiirettä. Ihanan seesteinen lepohetki saattaa kuitenkin viedä sinut tahtomattasi unten maille. Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla voit välttää nukahtamista meditaatioharjoituksen aikana:

Älä meditoi täydellä vatsalla
Nälkäisenä ei kannata meditoida (eikä toki tehdä mitään muutakaan), mutta myös täydellä vatsalla uni saattaa tulla helpommin. Verensokerin heittely vaikuttaa virkeystasoon, väsymykseen ja nukahtamiseen, joten kovin raskaat ateriat kannattaa jättää toiseen ajankohtaan.

Pidä valaistus riittävänä
Meditaatiotunnelmaa luodessa vältellään häiriötekijöitä esimerkiksi valoja vähentämällä. Tietenkään kirkas loisteputkivalo ei ole hyödyksi kun sinun on tarkoitus rentoutua, mutta liian pimeää ympäristöä kannattaa meditoidessa välttää, varsinkin jos on tapana torkahtaa.

Kokeile istuma-asentoa
Joskus meditaatioasennon vaihtaminen voi auttaa. Istuma-asento toimii lattialla apuvälineitä hyödyntäen, mutta myös tuolissa. Jos käytät tuolia, valitse sellainen jossa on suora selkänoja ja jossa jalkateräsi voivat levätä tukevasti lattialla. Jos suinkin on mahdollista, parasta on istua niin, että selän ja selkänojan väliin jää tilaa niin, ettei ranka nojaten tukeudu mihinkään.

Ymmärrä miksi nukahdat
Nukahtaminen saattaa johtua myös siitä, että (yllätys yllätys) olet väsynyt. Unenpuute, henkinen ylikuormitus, stressi ja huolet saattavat saada sinut nukahtamaan meditaatiosession aikana, sillä oikeasti  kaipaat unta ja lepoa. Pohdi siis hetki nukahtamisesi syitä ja hyväksy ne armollisesti.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti