a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Värikäs arki - Nopeat meditaatiot

Neljä nopeaa mindfulness-harjoitusta kiireiselle

Nykymaailma vaatii meiltä jatkuvaa multitaskausta, suoriutumista ja kehitystä. Stressi kasvaa ja omat tuntemukset sysätään sivuun. Monella meistä ei ole mahdollisuutta, aikaa tai energiaa irrottaa puolta tuntia päivästä meditointiin. Joskus kymmenenkin minuuttia tuntuu mahdottomalta. On kuitenkin tärkeää pysähtyä edes muutamaksi minuutiksi päivässä, hengittää ja kuulostella omaa oloa. Mikäli arkesi on yhtä kiirettä ja kasaantuneita todo-listoja, nappaa tästä vinkit nopeisiin meditaatioihin, jotka voit tehdä missä ja milloin vain.

LÄSNÄOLEVA HENGITYS

Voit tehdä tämän harjoituksen istuen tai seisten. Hyödynnä päivän aikana eteen tulevat odotustilanteet, joissa joudut muutenkin olemaan hetken paikallasi. Harjoituksen idea on pysähtyä minuutiksi keskittymään omaan hengitykseen.

Aloita hengittämällä rauhassa sisään ja ulos. Yhden hengityksen tulisi kestää noin kuusi sekuntia. Hengitä mahdollisimman rennosti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Anna mieleen pulpahtavien ajatusten tulla ja mennä vapaasti, mutta älä jää niihin kiinni. Keskity hengitykseesi, sen rytmiin ja sen aiheuttamiin tuntemuksiin kehossasi noin minuutin ajan.

LÄSNÄOLEVA TARKKAILU

Tämän harjoituksen tarkoitus on saada meidät pysähtymään ja tarkkailemaan luontoa, jonka ohi yleensä kiireen keskellä kiiruhdamme. Harjoitus on kätevä tehdä esimerkiksi matkalla töihin tai asioille, jolloin olet jo valmiiksi ulkona. Pysähdy ja valitse jokin lähellä oleva luontokappale, kuten kukka, ötökkä, kivi tai pilvet taivaalla, ja keskity katsomaan sitä minuutin ajan. Huomioi vain valitsemasi asia, älä välitä mistään muusta. Katso valitsemaasi asiaa, kuin näkisit sen ensimmäistä kertaa. Ihmettele ja tutki sitä uteliain silmin. Mieti, mikä sen tarkoitus maailmassa on. Palaa rauhassa takaisin nykyhetkeen ja jatka rentoutuneena matkaa.

LÄSNÄOLEVA TIEDOSTAMINEN

Mieti jokin sellainen asia, jonka toistat useamman kerran päivän aikana. Asian olisi hyvä olla sellainen, jota pidät itsestäänselvyytenä, kuten oven avaaminen tai puhelimella viestittely. Joka kerta, kun tartut ovenkahvaan, pysähdy hetkeksi ja mieti, miltä sinusta tuntuu. Missä olet? Mihin ovi sinut vie? Millainen fiilis on juuri nyt? Samalla tavoin, kun tartut puhelimeen, mieti tuntemuksiasi ja ole tietoisesti kiitollinen siitä, että sinulla on puhelin, kädet, jotka voivat näppäillä numeron ja ääni, jolla puhua. Harjoituksen tarkoitus on lisätä arvostusta arjen perusasioihin vähentämällä automaattiohjausta ja lisäämällä läsnäolevampaa olotilaa.

LÄSNÄOLEVA ARVOSTUS

Tämä harjoitus on helppo toteuttaa, kun siinä pääsee vauhtiin: mieti joka päivä viisi asiaa, joita et yleensä tietoisesti arvosta. Nämä asiat voivat olla niin tavaroita, tehtäviä, kuin ihmisiäkin. Voit esimerkiksi kirjata ylös sähkön, joka antaa virtaa tietokoneellesi, postimiehen, joka tuo postisi perille, korvasi, joilla voit kuunnella suosikkimusiikkiasi ja niin edelleen.

Kirjaa asiat ylös muistivihkoon, ja varmista, että olet löytänyt päivän päätteeksi viisi asiaa. Mieti samalla, miltä elämä tuntuisi ilman näitä asioita.  Alat hiljalleen huomata, kuinka pieneltäkin tuntuvat asiat merkitsevät arjessa yllättävän paljon. Tämä lisää kiitollisuutta ja opettaa huomaamaan paremmin asioita, joita yleensä pidämme itsestäänselvinä.

 

Käännetty ja muokattu artikkelista: 6 Mindfulness Exercises You Can Try Today

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Kommenttia:

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.