a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Näin vältät kesälomastressin

Minuuttiviisari tuntuu liikkuvan tavallista hitaammin, kun seuraat kelloa työpäivän viimeisten minuuttien aikana. Ja sitten se alkaa: loma! Paiskaat työkalenterin kiinni, sammutat koneen ja toivot, että viherkasvisi selviytyy loman yli ilman sinua. Astelet ulos tavallista kevyemmin askelin, mutta jo kotimatkalla iskee loma-ahdistus. Entä, jos loma ei vastaakaan odotuksia? Ehkä olet suunnitellut itsellesi jopa liikaa ohjelmaa? Alat miettiä jo sitä tunnetta, kun loma lähenee loppuaan ja työstressi hiipii takaisin mieleesi. Kotona iskee lomakiukku, etkä osaa millään rentoutua.

Kesälomakausi lähestyy kovaa vauhtia, ja suunnitelmien teko käy kuumana. Joillekin parasta lomatekemistä on karata kauas mökille, toisten nauttiessa kaupunkien kesätarjonnasta. Vaikka loma on ihana ja positiivinen asia, aiheuttaa se meissä usein myös yllättävää ahdistusta ja stressiä. Rentoutuminen osoittautuu vaikeaksi, ja täydellisestä lomasta otetaan turhaan paineita. Keräsimme muutamia vinkkejä, joilla helpotat lomastressiä ja nautit ansaitusta vapaa-ajasta enemmän.

Lataa akkuja hyvällä omallatunnolla

Loman tarkoitus on rentouttaa ja ladata akkuja. Stressi on siis pahin mahdollinen seuralainen lomalla. Jokainen lataa akkuja omalla tavallaan: toinen nukkuu, toinen tekee hikitreenin, kolmas lähtee metsään samoilemaan. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa, kunhan se toimii itselle. Tärkeintä on kuitenkin pyrkiä välttämään suorittamista lomalla. Suorittaminen ja paine onnistua täydellisessä lomassa aiheuttavat usein stressiä, joka ei ole hyvän lomafiiliksen kannalta kovin otollista.

Vaikka lomalla haluaisi saada paljon aikaan ja touhuta aamusta iltaan, on hyvä muistaa myös palautua. Nukkuminen tekee keholle ja mielelle hyvää, ja lomalla sille voi halutessaan varata hieman extra-aikaa. Ota päiväunet riippumatossa tai käperry mökissä siskonpetiin nokosille. Jos päiväunet eivät ole juttusi, niin panosta hyviin ja tasaisiin yöuniin. Lomalla on lupa levätä!

Lomalla voi tulla kutsuja tapahtumiin, juhliin ja lomanviettoon ystävien kanssa. Vaikka tapahtumat olisivat mukavia ja odotettujakin, voi liika ohjelma aiheuttaakin yllättäen ahdistusta. Haluaisimme osallistua kaikkeen, hankkia täydelliset lahjat ja olla ajan hermolla, mutta aina ei vain jaksa. Älä pelkää sanoa ei, etenkään lomalla. Varsinkin, jos kalenterisi on normaalisti tupaten täynnä ohjelmaa, voi lomalla olla rentouttavaa mennä ihan vain fiiliksen mukaan. Aina ei tarvitse olla kaiken suorittava supersankari.

Muista juoda tarpeeksi vettä

Kun arjen rutiinit siirtyvät lomavaihteelle, voi joskus käydä niin, että ruokarytmi kärsii ja unohdamme juoda riittävästi vettä. Etenkin kesäkuumalla vedenjuonti on kuitenkin tärkeää, sillä nestehukka vetää energiatasot nopeasti alas. Joskus emme edes huomaa kaipaavamme vettä, sillä nestehukka voi oireilla vain väsymyksenä, näläntunteena ja heikotuksena, ilman varsinaista janon tunnetta. Riittävä vedenjuonti antaa iholle kauniin kesähehkun sekä pitää mielen ja kehon virkeänä lomapuuhia varten.

 

Oisa - Värikäs arki - Kesälomastressi

 

Älä unohda liikuntaa

Vaikka loma on täydellistä aikaa palautumiseen ja lepoon, ei liikuntaa ole syytä unohtaa täysin. Liikunta on yksi parhaista stressinpoistajista, joka tekee hyvää sekä keholle että mielelle. Jos arjesta tuttu liikunta ei lomalla nappaa, keksi uusia tapoja saada päivän treenikiintiö täyteen. Voit esimerkiksi treenata salin sijasta kotona tai vaihtaa jumppatunnin ulkona reippailuun tai uintiin. Voit luoda mökillä oman kuntosalin saatavilla olevista välineistä: harjanvarsi, ämpärit ja porrasaskelmat taipuvat moneen liikkeeseen.

Ulkoilu tekee hyvää ja rentouttaa, joten liiku ulkona mahdollisimman paljon. Kävely, kevyt hölkkä tai pyöräily ovat mahtavia tapoja liikkua ja saada samalla raitista ilmaa. Voit myös kokeilla joogaa tai venyttelyä ulkoilmassa. Kokeile lomalla lempeitä liikuntalajeja, jotta keho saa erilaista rasitusta ja ehtii palautua. Kun annat kehon palautua normaalista treenistä, riittää loman jälkeen aivan uudella tavalla virtaa.

Hemmottele itseäsi

Tee kotona hemmotteluhoitoja, pyydä kaveri kylään tai tee jotain sellaista, josta todella nautit. Käytä aikaa asioihin, joita joutuisit arjen keskellä tekemään kiireessä, ja nauti siitä, että voit nyt puuhastella niiden parissa rauhassa ilman aikarajaa. Unohda teknologia ja digilaitteet hetkeksi ja keskity itseesi. Oletko onnellinen? Mitä haluat elämältäsi? Loma vapauttaa aivoistamme kapasiteettia luovaan ajatteluun, minkä vuoksi se on hyvää aikaa myös oman elämän pohtimiseen.

Lomailuun kuuluu usein ystävien ja perheen tapaamisia, jotka voivat olla joskus stressaavia. Ota tarvittaessa omaa aikaa, äläkä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Saat viettää lomasi juuri sillä tavalla, kuin itsestäsi tuntuu parhaalta. Nauti läheistesi seurasta, mutta vetäydy tarvittaessa nauttimaan omasta rauhasta. Näin varmistat, että saat lomastasi mahdollisimman rentouttavan, ja palaat takaisin arkeen virkistyneenä ja täynnä virtaa.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.