a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Värikäs arki - Loma blues

Näin toivut henkisesti loman jälkeen

Huokaat syvään, kun pakkaat seuraavan päivän tavaroita laukkuun. Loma meni taas aivan liian nopeasti, ja tuntuu, ettet saanut yhtään mitään aikaan. Kun alat pohtia asiaa tarkemmin, huomaat, että todellisuudessa teitkin vaikka mitä. Tulet kuitenkin oivalluksesta vain surullisemmaksi, sillä lomasta on jäljellä enää pieni rusketus iholla ja ihanat muistot. Arki kolkuttaa ovella, valmiina laskemaan harmaan verhonsa elämäsi ylle.

Vaikka moni meistä vasta aloittelee kesälomakautta, saattaa mielessä muhia jo ajatus siitä, että pian ihana irtiotto arjesta on taas ohi. Vaikka lomaltapaluun aiheuttama mielialan lasku ei ole varsinainen oireyhtymä, vaivaa se yhä useampia meistä. Teemme lomalla arkea enemmän asioita, joista nautimme, eivätkä arjen paineet ja stressi ole samalla tavalla läsnä. Onko ihanan ja rennon lomafiiliksen kuitenkaan pakko loppua, vaikka paluu arkeen olisi pakollinen? Kokosimme muutaman vinkin, joilla lisäät kutkuttavaa lomatunnelmaa perusarkeen.

TEE SUUNNITELMIA, JOITA ODOTTAA

Usein sorrumme elämään elämäämme lomankiilto silmissä. Raadamme arjessa muistuttaen itseämme, että enää tietty määrä päiviä, kunnes saamme heittää vapaalle ja lomailla. Haaveemme ja odotuksemme suuntautuvat niin vahvasti lomaan, ettei ole ihmekään, jos mieli on maassa sen päättyessä. Ryhdy siis toimeen ja tee pitkin viikkoja, kuukausia ja vuotta pieniä suunnitelmia, jotka saavat sinut hyvälle mielelle. Näin sinulla on aina jotain mukavaa, jota odottaa, eivätkä kaikki odotukset ja panokset kasaudu yhteen loma-aikaan vuodessa.

Aloita uusi harrastus, sovi ystävien kanssa viikonloppureissu tai suunnittele perheen kanssa elokuvailta. Suunnitelmien ei tarvitse olla suuria tuottaakseen iloa. Paras tapa saada lisää mieluisia asioita kalenteriin on tehdä lista asioista, joista nautit ja joita haluaisit lisää elämääsi. Sen jälkeen niitä on helppo ripotella kalenteriin ja varata sopiva aika niiden toteuttamiseen.

 

Oisa - Värikäs arki - Loma blues

 

MUUTA TAPASI AJATELLA

Ajatuksemme vaikuttavat vahvasti siihen, millaiseksi tunnemme olomme. Negatiiviset ajatukset vetävät mielen väkisinkin maahan. Jos murehdit jo etukäteen loman loppumista, et taatusti tule kotiin iloisella mielellä. Muuta siis tietoisesti ajattelutapaasi: pohdi, kuinka paljon energiaa ja uusia ideoita lomasi sinulle antoi. Mitkä asiat tekivät sinut onnelliseksi ja kiitolliseksi? Päätä lisätä niiden osuutta myös arjessasi. Keskity positiivisiin ajatuksiin ja huomaat selkeän muutoksen asenteessasi arkea kohtaan!

HUOLEHDI ITSESTÄSI

Lomalla normaalit arkirutiinit usein lipsuvat: treenit jäävät, ruokavalio repsahtaa ja tulee juhlittua tavallista enemmän. Ota itseäsi niskasta kiinni heti lomalta palattua (tai jo hieman ennen loman loppua) ja järjestä aikaa treenaamiselle. Huolehdi, että ruokavaliossasi on paljon hedelmiä ja kasviksia sekä riittävästi vettä. Kun kehosi saa sille suotuisaa ravintoa ja rasitusta, kohoaa mielialakin luontaisesti. Samalla tunnet olosi aikaansaavaksi ja virkistyneeksi. Hikitreeni ei ole välttämättömyys, vaan riittää, että alat ylipäätään liikkua. Reipas kävelylenkki metsässä on parempi, kuin sohvan nurkkaan sulaminen.

IKUISTA LOMAMUISTOSI

Nykypäivän digimaailmassa saatamme ottaa lomalla satoja kuvia, jotka jäävät pilvipalveluiden pyörteisiin ilman, että niihin juuri koskaan enää palataan. Ota lomasi jälkeen hetki katsoaksesi kuvat läpi ja askartele valokuva-albumi tai muistokollaasi matkasta. Näin voit jatkaa hersyvää lomatunnelmaa muistelemalla mitä kaikkea hauskaa lomalla tuli tehtyä.

Muista, että lomaltapaluun aiheuttama mielialan lasku ei ole sama asia, kuin masennus. Pystyt yhä nukkumaan, syömään ja keskittymään. Pystyt yhä näkemään tulevaisuutesi valoisana. Mikäli huomaat vahvoja ahdistus- tai stressioireita, on syytä tutkia, mistä ne johtuvat. Joskus lomalta palatessa meitä ahdistaa nimittäin lomaltapaluu haikeuden sijasta jokin, joka ei ole arjessamme kohdallaan. Omaa mieltä on syytä kuunnella, sillä se yrittää aina kertoa sinulle parhaansa mukaan, missä mennään.

 

Käännetty ja muokattu artikkelista: How to Beat the Holiday Blues

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.