a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Värikas arki - Aikaa itselle

Näin raivaat kalenterista lisää aikaa itselle

Milloin viimeksi kurkkasit kalenteriasi sillä silmällä? Mihin suurin osa ajastasi kuluu? Käytätkö aikaasi asioihin, jotka tekevät sinut onnelliseksi? Paahdamme nykyään pää kolmantena jalkana pitkin elämän polkua, emmekä aina muista pysähtyä miettimään, miksi teemme niitä asioita, joita teemme.

Saatamme käyttää ison osan energiastamme ja ajastamme johonkin sellaiseen, jonka tajuamme yhtäkkiä olevan meille aivan yhdentekevää. Jostain syystä olemme kuitenkin ajautuneet ajattelemaan sen olevan tärkeää, jopa prioriteetti elämässä. Joskus on hyvä istua alas, ottaa kalenteri kriittiseen arviointiin ja päivittää ajankäyttö oman onnen kannalta sopivaksi. Kasasimme muutamia vinkkejä, joilla voit arvioida omaa ajankäyttöäsi ja tehdä siihen tarvittaessa muutoksia.

KARTOITA TÄMÄN HETKEN TILANNE
Mieti aivan ensimmäisenä, miksi haluat lisää aikaa itsellesi. Motivoidut nimittäin paremmin muutokseen, kun sinulla on selkeä tavoite. Tee toivelista: kirjaa ylös kaikki asiat, joita haluaisit tehdä elämässäsi enemmän, olivat ne sitten pieniä tai isoja aktiviteetteja. Mieti asioita, jotka saavat sinut onnelliseksi, rentoutuneeksi ja vapautuneeksi. Järjestä kirjaamasi asiat tärkeysjärjestykseen ja valitse 1-2 asiaa, joihin aiot keskittyä ensin. Voit aina myöhemmin palata listaan ja valita siitä uusia asioita, mutta aloita aluksi vain parilla.

Seuraavaksi kirjaa ylös, kuinka käytät tällä hetkellä aikasi. Ole rehellinen ja realistinen, muutoin tästä vaiheesta ei ole hyötyä. Jos tuntuu, ettet oikein tiedä, mihin aikasi kuluu, pidä päiväkirjaa tekemisistäsi muutaman päivän ajan. Saatat yllättyä, kuinka vähän aikaa käytät loppujen lopuksi siihen, mitä rakastat. Harjoituksen ydinkysymys onkin: käytätkö aikasi oikeisiin asioihin?

LUOVU ASIOISTA, JOISTA VOIT

Kun teet asioita, joista nautit, saat huomaamattasi enemmän aikaan. Tarvitset rentoutta ja hyvää oloa, jotta voit olla tehokas ja luova. Alamme usein vitkutella, jos motivaatiota tehtävän tekemiseen ei löydy. Katso listaa, jonka teit siitä, kuinka vietät aikasi tällä hetkellä ja mieti seuraavia kysymyksiä: Mitä voin delegoida? Mitä voin ulkoistaa? Mitä voin tehdä riittävän hyvin täydellisen sijaan? Mitä häiriötekijöitä voin vähentää tai poistaa?

 

Oisa - Värikas arki - Aikaa itselle

 

UUDISTA AIKATAULUSI

Nyt, kun olet saanut vapautettua kallisarvoista aikaa, täytyy miettiä, kuinka haluat sen käyttää. Valitse 1-2 asiaa, joista et aio enää tinkiä. Hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa riittävät yöunet, kolme treenikertaa viikossa tai kunnon aamupalan syöminen päivittäin. Kirjaa nämä asiat kalenteriisi ja luo loput aikataulusi niiden ympärille. Näin tiedät, että sinulla on aina varattu aikaa asioille, joihin haluat panostaa.

Kirjaa päivittäin todo-listasi erilliselle paperille. Kirjaa ylös vain sen verran tehtäviä, kuin pystyt realistisesti yhden päivän aikana hoitamaan. Muista kirjata omat hetkesi mukaan listaan mahdollisimman konkreettiseksi tekemiseksi. Valitse päivän ensimmäiseksi tehtäväksi jotain helppoa ja nopeaa. Näin saat ruksattua heti päivän alkajaisiksi tehtävän pois listalta ja tunnet olosi aikaansaavaksi. Hoida seuraavaksi päivän haastavin tehtävä pois alta.

Seuraa ajankäyttöäsi. Ota joka viikko puoli tuntia miettiäksesi, kuinka olet käyttänyt aikasi kuluneella viikolla. Mitä olet saanut aikaan? Oletko saanut otettua enemmän aikaa itsellesi? Kartoita sen jälkeen seuraavan viikon suunnitelma ajankäytön suhteen. Kun otat erillisen hetken ajankäytön suunnitteluun, pystyt helpommin priorisoimaan sinulle tärkeitä asioita.

VINKKEJÄ VAIKEISIIN HETKIIN

Elämä ei mene koskaan suunnitelmien mukaan, minkä vuoksi myös ajankäyttöön liittyviin suunnitelmiimme tulee usein muutoksia. Tässä muutamia vinkkejä, joilla pysyt mahdollisimman hyvin kiinni suunnitelmassasi.

Tee vain pieni osio tehtävästä, joka ahdistaa.
Joskus vaikeat ja ahdistavat tehtävät on helpompi ottaa haltuun pienissä osissa. Tee projektia eteenpäin viisi minuuttia, puoli tuntia tai tunti, minkä jälkeen anna itsellesi lupa tehdä jotain muuta. Näin ahdistus asian tekemisestä ei kasva liian suureksi kerralla.

Jaa projektit pienempiin tehtäviin.
Optimiaika yhden tehtävän tekemiseen on 40-90 minuuttia, jonka jälkeen tulisi pitää selkeä tauko ja antaa aivojen palautua. Kun jaat isot projektit pienempiin kokonaisuuksiin ja asetat niille deadlinet, saat kokonaisuuden hoidettua tehokkaammin. Välietapit motivoivat, eikä projekti tunnu niin suurelta.

Älä vähättele levon merkitystä.
Olet levänneenä paremmalla tuulella ja taatusti tehokkaampi. Väsynyt mieli on stressaantunut ja hajanainen, ilman kykyä keskittyä kunnolla. Tämän vuoksi väsyneenä usein tuntuu, ettei aika riitä mihinkään. Muista siis levätä riittävästi ja antaa mielen rentoutua!

 

Käännetty ja muokattu artikkelista: Make more time for yourself

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.