a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Värikäs arki - Läsnäolo

Näin opit olemaan paremmin läsnä

Meitä kannustetaan jatkuvasti elämään enemmän hetkessä ja olemaan paremmin läsnä arjessa. Läsnäolosta tehdään lähes suoritus, josta moni ottaa turhia paineita. Todellisuudessa läsnäolo on voimavara, jonka avulla voimme elää entistä antoisampaa arkea. Tiedostamme hetkessä eläessä paremmin, millaisia olemme juuri nyt, emmekä takerru menneisyyden tekoihin tai tulevaisuuden haasteisiin. Turha painolasti kevenee, ja pystymme nauttimaan elämästä enemmän.

Läsnäoloa ja hetkessä elämistä ei voi saavuttaa muuta kuin harjoittelemalla ja tulemalla tietoiseksi siitä, kuinka käyttäytyy eri tilanteissa. Onneksi läsnäolon harjoittelu on helppoa, kun pysähtyy säännöllisesti tarkkailemaan itseään ja omaa toimintaansa. Tässä muutamia vinkkejä, joilla pääset läsnäoloharjoituksissa alkuun.

PYSÄHDY IHMETTELEMÄÄN MAAILMAA

Oletko huomannut, kuinka lapsille kaikki maailmassa on ihmeellistä ja uutta? Muurahaisten jonoa hiekkatiellä saatetaan ihastella pitkään, solisevasta purosta tai putoavista lehdistä puhumattakaan. Vaikka aikuiselle tuollaiset asiat voivat tuntua itsestäänselvyyksiltä, voi saman uteliaisuuden ja ihmettelyn siirtää oman elämän kannalta olennaisiin asioihin. Milloin viimeksi pysähdyit tutkailemaan omia tunteitasi ja kuinka ne vaikuttavat siihen, millaisena näet maailman? Millaisia tunteita tietyt tilanteet herättävät? Mistä olet kiitollinen juuri tässä hetkessä?

Voit ihmetellä maailmaa myös konkreettisesti kiinnittämällä tietoisesti huomiota ympäristöösi. Lähde kävelylle ja ihastele, miltä taivas näyttää. Näkyykö maassa kesän ensimmäisiä kukkia tai ovatko lammikoiden pinnat yöpakkasen jäljiltä jäässä? Miltä kenkien kopina maata vasten kuulostaa? Miltä ulkona tuoksuu? Millaisia ääniä kuulet? Huomaat laskeutuvasi paremmin hetkeen, kun kiinnität tietoisesti huomiota ympäristöösi ja kuinka itse toimit suhteessa siihen. Iloitse pienistä asioista, kuten auringonpaisteesta, lumihiutaleista poskilla, vihreistä liikennevaloista ja muista asioista, jotka yleensä jäävät arjessa huomaamatta.

 

Oisa - Värikäs arki - Läsnäolo

 

MEDITOI OMALLA TAVALLASI

Meditointi on yksi parhaista tavoista elää paremmin hetkessä. Kirjoitimme aiemmin artikkelin Löydä oma tapasi meditoida arjessa, joka alkoi näin:

”Mielikuvissamme sana meditaatio liitetään usein lootusasennossa eteerisesti istuvaan hahmoon, joka tyhjentää esimerkillisesti mielensä heti silmien sulkeuduttua. Hän antaa ajatusten tulla ja mennä, hengittää rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Kun sinä yrität tehdä samoin, putkahtaa mieleen monta tärkeää ja turhanpäiväistä ajatusta tulevan viikon kauppalistasta koirankakan koostumukseen ja siihen, näyttääkö takapuolesi hyvältä jumppahousuissa. Ennen kuin huomaatkaan, on mielesi harhaillut jo hyvin kauas rentouttavasta meditaatiosta, ja koko homma alkaa tuntua turhalta.”

Meditaatio tarkoittaa sitä, että mieli tyhjennetään muista ajatuksista. Toisille toimii perinteinen lootusasento, mutta joillekin sama efekti voi tulla juoksulenkillä, tiskatessa tai vaikka maalatessa. Tärkeintä on löytää itselle mieluinen ja luonteva tapa meditoida arjen keskellä. Edellä mainitusta artikkelista löytyy monia kokeilun arvoisia vinkkejä meditointiin.

VIETÄ AIDOSTI AIKAA LÄHIMMÄISTESI KANSSA

Kuinka usein huomaat selaavasi puhelinta sen sijaan, että kysyisit, mitä kumppanillesi kuuluu? Laitatko lapsellesi mieluummin elokuvan pyörimään, kuin istut yhdessä alas leikkimään legoilla? Uppoudutko kesken ystävän tärkeän asian omiin ajatuksiisi, ja havahdut siihen, ettet tiedä mitä hän on juuri sanonut? Harmittavan usein olemme fyysisesti läsnä läheisillemme, mutta mielemme vaeltaa jossain aivan muualla.

Pyri poistamaan turhat häiriötekijät, kun vietät aikaa läheistesi kanssa. Laita iltaisin puoleksi tunniksi kaikki digilaitteet piiloon ja keskity täysillä kumppaniisi. Voitte puhua tai pussailla, kunhan olette molemmat tilanteessa täysin läsnä. Kuuntele, huomioi ja vastaanota myös itse aitoa läsnäoloa. Jos tuntuu, että kaipaat yksinoloa, raivaa itsellesi aikaa siihen. Vietä aikaa läheistesi kanssa, koska haluat, ei siksi, että sinun täytyy.

 

Oisa - Värikäs arki - Läsnäolo

 

PYSÄHDY JA PAKOTA ITSESI HETKEEN

Joskus emme edes huomaa, että olemme mielessämme ihan muualla, kuin missä meidän pitäisi olla. Yksi parhaimmista tavoista päästä takaisin hetkeen on pysähtyä hengittämään syvään. Hengitä sisään noin neljän sekunnin ajan, pidätä hengitystä neljä sekuntia ja hengitä ulos noin neljän sekunnin ajan. Toista tämä muutaman kerran.

Toinen harjoitus, jolla saat mielen takaisin tähän hetkeen on tietoinen tarkastelu. Valitse mikä tahansa lähellä oleva esine tai asia. Pysähdy tutkimaan esinettä minuutin ajan: miltä se näyttää ja tuoksuu? Miltä materiaali tuntuu käsissä? Lähteekö esineestä jotain ääntä? Älä mieti, pidätkö esineestä tai mitä sillä tehdään, vaan pohdi ainoastaan sitä, mikä se konkreettisesti on.

ÄLÄ MIETI LIIKAA

Vaikka läsnäoloon liittyy vahvasti itsensä ja ympäristönsä tiedostaminen, on hyvä välttää liiallista miettimistä ja analysointia. Jos olet tilanteessa, jonka ajattelu saa sinut ahdistuneeksi tai pelokkaaksi, voi asian miettiminen vain pahentaa tilannetta. Tällaisia tilanteita ovat usein esiintymisjännitystä aiheuttavat tilanteet tai muu itsensä ilmaisu. Tällaisissa tilanteissa kannattaa keskittyä oman mielen sijaan siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Tarkkaille, millaisessa tilassa olet: miltä tila ja yleisö näyttävät? Onko tilassa lämmin vai kylmä? Millainen sää ikkunoiden takana näkyy: onko valoisaa vai harmaata? Millainen energia tilassa on? Kun keskität ajatuksesi mielesi ulkopuolelle, huomaat, etteivät ahdistavat ajatukset ole enää niin vahvoja. Lakkaat ylianalysoimasta ja keskityt aidosti hetkeen.

Sama tekniikka toimii silloin, kun jäämme märehtimään menneisyyden tapahtumia tai stressaamme jostakin tulevaisuuden asiasta. Saatamme pohtia esimerkiksi treenatessa, että viime viikon treeni rullasi paremmin tai stressata tulevasta kilpailusta niin, ettemme osaa nauttia siihen valmistautumisesta. Murehtimisen sijaan on tärkeää keskittyä nauttimaan siitä, mitä tekee juuri sillä hetkellä. Vaikka treeni ei menisi niin hyvin, kuin viime viikolla, olet silti salilla ja liikunta tuntuu hyvältä. Kilpailun jälkeen saatat puolestaan harmitella, ettet osannut nauttia matkasta, kun stressasit tulevaa. Kun keskityt aina nauttimaan hetkestä ja siitä, mitä sillä hetkellä teet, osaat olla kiitollisempi ja onnellisempi arjessa.

Tulevaisuudesta murehtivia helpottaa se, että opettelee hyväksymään sen, ettei tiedä kaikkia vastauksia. On vaikeaa elää hetkessä, jos stressaa jatkuvasti tulevasta. Emme voi millään hallita tulevaisuutta tai sen tapahtumia. Voimme ainoastaan keskittyä nykyhetkeen, ja tehdä valintoja, jotka edesauttavat elämäämme siihen suuntaan, johon haluamme sitä viedä.

 

Oisa - Värikäs arki - Läsnäolo

 

LÖYDÄ FLOW

Flow-tilassa uppoudumme tekemään jotain asiaa niin intensiivisesti, että paikka, aika ja kaikki ympärillä unohtuu. Vaikka emme usein muista flow-tilan jälkeen hetkestä mitään, on kyseessä hetkessä elämistä aidoimmillaan. Flow-tilassa emme märehdi menneitä tai murehdi tulevaa, vaan olemme sataprosenttisen läsnä siinä, mitä teemme. Emme kuitenkaan voi päättää, että uppoudumme nyt flow-tilaan, sillä kyseessä on tahdostamme riippumaton asia. Voimme ainoastaan luoda sille hyvä puitteet.

POHDI MILLÄ ON JUURI NYT MERKITYSTÄ

Multitaskaamme, suunnittelemme tulevaa ja teemme arjestamme helposti liian kaoottista. On tärkeää suunnitella elämää eteenpäin, mutta välillä on hyvä pysähtyä miettimään, mikä on tärkeää juuri nyt. Tämä onnistuu esimerkiksi seuraavan harjoituksen avulla:

1. Ota kaksi tyhjää paperinpalaa ja kynä.

2. Kysy itseltäsi: ”Millä on juuri nyt merkitystä?”. Älä mieti aiemmin tekemiäsi todo-listoja, vaan kirjoita vapaasti ylös kaikki, mikä nousee mieleesi.

3. Tarkastele tämän jälkeen listaasi ja kysy itseltäsi, onko kaikilla kirjaamillasi asioilla todella merkitystä juuri nyt. Ole riittävän kriittinen ja ruksaa yli sellaiset asiat, joilla et koe olevan niin suurta merkitystä juuri sillä hetkellä.

4. Kirjaa jäljelle jääneet asiat puhtaalle paperille. Keskity kiireysjärjestyksessä niihin asioihin, joilla oikeasti on merkitystä.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.