a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Digipaasto

Näin onnistut digipaastossa

Raotat silmät aamuauringon pilkistäessä kaihdinten välistä. Haparoit puoliunessa puhelinta kouraan katsoaksesi kelloa. Huomaat ruudun täyttyneen viesteistä, ja jäät selailemaan puhelinta sänkyyn. Puolisosi nousee, mutta et huomaa, koska feedissä on jotain tosi tärkeää. Selailet sähköposteja aamupalapöydässä, puolisosi lukiessa lehteä tabletilta. Huikkaatte heipat ja lähdette päivän tohinoihin. Päivän mittaan vaihdatte muutaman viestin pohtien, mitä söisitte illalla. Sovit messengerissä kaverisi kanssa Skype-treffit. Digilaitteet kilkattavat jatkuvasti töissä, ja kun pääsette kotiin, haluat vain hetken hengähtää selailemalla somea. Puolisosi tilaa ruokaa uudella kotiinkuljetusappilla, ja ruutuaika jatkuu pitkälle yöhön.

Elämämme on nykypäivänä ruutua toisensa perään: kännyköitä, tabletteja, tietokoneita, digitauluja ja televisioita. Kannamme ruutuja mukanamme 24/7, ja elämme niiden kanssa niin tiiviisti, ettemme edes huomaa niiden vaikutusta terveyteemme ja ihmissuhteisiimme. Nykypäivänä yhä useampi ryhtyykin tietoiselle digipaastolle. Kun pysähdymme ja tarkkailemme, kuinka paljon aikaa todella käytämme ruutujen tuijotteluun päivittäin, on helppo ymmärtää digipaaston hyödyt.

 

Oisa - Hyvinvointi - Digipaasto

 

Kun aikasi ei kulu selaillen somefeedejä toisten aamupaloista, kuntoprojektien etenemisistä ja suloisista lapsista, osaat erottaa paremmin sen, mikä on oikeasti tärkeää. Liian usein digilaitteiden selailu saa meidät levottomaan tilaan, ja lipsumme huomaamatta selaamaan niitä, vaikka jotain tärkeää tapahtuisi aivan nenämme edessä. Saat parempaa perspektiiviä elämään, kun elät sitä aidosti, etkä ruudun kautta.

Digilaitteilla on todella iso vaikutus ihmissuhteisiimme. Koet aivan erilaisia tunteita, kun tapaat ystäviä kasvotusten pelkkien viestien sijaan. Kasvotusten väärinymmärrysten riski pienenee, kun näemme toisen eleet ja ilmeet pelkän tekstin tai puheen rinnalla. Toisen tapaaminen kasvotusten vaatii myös usein hieman enemmän vaivaa, kuin viestittely kotisohvalta. Osoitat arvostavasi toista, kun haluat käyttää aikaa tämän tapaamiseen. Kun tapaamme ihmisiä kasvotusten, kehomme alkaa erittää dopamiinia, joka on hyvän olon hormoni. Samanlaista vaikutusta ei tule ruutujen välityksellä.

 

Oisa - Hyvinvointi - Digipaasto

 

Teknologia on toki upea mahdollisuus, mutta kun se alkaa viedä huomiota siltä, mihin sinun tulisi sillä hetkellä oikeasti keskittyä, alkaa muodostua ongelma. Välillä on hyvä ottaa pieni breikki digilaitteista, mutta kuinka se onnistuu?

TEE LISTA LAITTEISTASI

Tee kaksi listaa ennen digipaaston aloittamista. Kirjaa ensin ylös kaikki digilaitteet, jotka omistat. Toiseen listaan kirjaa ylös puolestaan asioita, jotka tuottavat sinulle iloa, mutta joita et syystä tai toisesta tee nykyisessä elämäntilanteessasi. Huomaat nopeasti, että vähentämällä digilaitteiden käyttöä saat päivääsi enemmän aikaa tehdä asioita, joista aidosti nautit.

ANNA ITSELLESI PÄIVÄRAJOITUS

Joskus joudumme väkisin käyttämään digilaitteita esimerkiksi työn vuoksi tai asioiden hoitamiseen. Määritä itsellesi päivärajoitus kunkin laitteen käyttöön, jolloin saat asiat hoidettua, mutta et jää turhaan roikkumaan somen ja internetin syövereihin.

JÄTÄ DIGILAITTEET KOTIIN

Sen sijaan, että raahaisit jokaista digilaitetta mukanasi, ota mukaasi vain se, jonka oikeasti tarvitset. Kirjaudu ulos sometileiltä, jotta vältyt jatkuvilta kilahduksilta ja ilmoituksilta. Nautit omasta elämästäsi enemmän, kun et käytä sitä tiiraillen muiden elämää ruudun kautta.

 

Oisa - Hyvinvointi - Digipaasto

 

ASETA REALISTISIA TAVOITTEITA

Vaikka päivittäisen rajan asettaminen on tärkeää, on sen määrittämisen oltava realistista. Täyspaasto kylmiltään tuskin onnistuu, ja paras tapa onkin vähentää digilaitteiden käyttöä asteittain, kunnes ollaan päästy minimikäyttöön päivässä. Näin motivaatio pysyy yllä, eikä vanhoja tapoja tarvitse laittaa kertaheitolla uusiksi.

KESKITY MUUTTAMAAN YKSI TAPA KERRALLAAN

Älä haukkaa liian isoa palaa kerralla, vaan tee muutokset vähitellen. Jätä esimerkiksi puhelimet pois ruokapöydästä tai päätä, ettet käytä digilaitteita enää kello 21 jälkeen. Toteuta valintaasi sitkeästi viikko ennen kuin edes mietit seuraavaa askelta. Voit lisätä muutoksia asteittain joka viikko, kunnes olet haluamassasi tilanteessa.

VARMISTA RIITTÄVÄ UNI

Pyri pitämään digilaitteet poissa makuuhuoneesta, ja vältä niiden käyttöä vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Näin et katso digilaitteita juuri ennen nukkumaanmenoa ja ensimmäisenä aamulla. Liian usein jumitumme selaamaan somea yön pikkutunneille sekä unohdamme antaa aamusuukon rakkaalle, kun kädessä on ensimmäisenä aamun Facebook-feedi.

 

Oisa - Hyvinvointi - Digipaasto

 

ANNA TIETOISESTI HUOMIOTA MUILLE

Lipsumme huomaamatta viettämään yhä enemmän ja enemmän aikaa ruutujen parissa, vaikka olisimme samassa tilassa läheistemme kanssa. Tunnelma kiristyy kummasti, kun nenä on kiinni puhelimessa tai tabletissa, eikä toiselle olla aidosti läsnä. Laita digilaitteet äänettömälle ja keskity oikeasti olemaan läsnä läheisille ihmisille.

ETSI DIGIPAASTOKAVERI

Vertaistuki on monessa asiassa korvaamaton – niin myös tässä. Toki digipaastolla fiiliksiä ei voi käydä läpi Whatsapissa tai Facebook-ryhmässä, mutta keinoja on muitakin. Treffatkaa kaverin kanssa kerran viikossa kävelylenkillä päivittääksenne kuulumiset tai kirjoittakaa tsemppaavia postikortteja toisillenne. Keksikää luovia tapoja motivoida toisianne pitäytymään digipaastossa. Saatat yllättyä, kuinka paljon mukavampi ystäviä ja kavereita on nähdä kasvokkain, eikä kommunikoida vain ruudun välityksellä.

KERRO KAIKILLE PROJEKTISTASI

Mitä useammalle ihmiselle kerrot digipaastostasi, sitä helpommin pysyt ruodussa. Kun näytät esimerkkiä muille, motivoidut samalla itsekin. On tärkeää kertoa muille projektista myös siksi, että jos he ovat tottuneet saamaan sinut nopeasti kiinni vaikkapa Facebookin messengeristä, eivät he osaa yhtäkkiä akuutin asian iskiessä vaihtaa tekstiviestiin. Jos itse et puolestaan enää seuraa messengeriä, kuin kerran viikossa, ehtivät akuutit asiat lipua ohi.

 

Käännetty ja muokattu artikkeleista: Why You Need a Digital Detox ja 9 Ways to Start (and stick to) a Digital Detox.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti