a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Kesätreenit

Muista nämä kesätreeneissä

Kesällä aurinko houkuttelee meidät ulos kotikoloista, eikä treenaaminen sisätiloissa innosta samalla tavalla, kuin muina vuodenaikoina. Ulkotreenit ovat mahtava tapa saada vaihtelua arjen treenirutiiniin. On kuitenkin hyvä muistaa joitakin asioita, jotta kesätreenit päättyvät hyvällä fiiliksellä, eikä seurauksena ole lämpöhalvaus tai huono olo. Kokosimme yhteen muutaman vinkin, jotka kannattaa pitää kesätreeneissä mielessä. Ja sitten vain treenaamaan!

HUOMIOI LÄMPÖ JA AURINKO

Vaikka aurinko on välillä harvinainen vieras Suomen kesässä, kannattaa sille silti uhrata muutama ajatus ennen treenejä. Vaikka hikitreeni auringon alla kuulostaa unelmalta, suosi treenaamista varjossa, mikäli päivä on todella paahteinen. Paras aika treenata on aamu tai ilta, sillä keski- ja iltapäivällä auringon paahde on kovimmillaan.

Joskus kehomme tarvitsee aikaa sopeutua uuteen treeni-ilmastoon. Kuuntele siis kehoasi ja hidasta tarvittaessa tahtia. Jos olet tottunut tekemään treenit normaalisti ilmastoidulla kuntosalilla, ei kuntoilu välttämättä onnistu samalla teholla ulkona kuumassa kesäkelissä. Kuuntele kroppaasi ja muista, että on okei höllätä hieman, jos alkaa tuskastuttaa. Kesäkuumalla on hyvä pitää ulkotreenit normaalitreeniä lyhyempinä, jotta keho ei ylirasitu. Kokeile kahdenkymmenen minuutin HIIT-treenejä tai tiivistä normaali tunnin salitreeni puoleen. Treenaa mieluummin lyhyitä pätkiä useammin, kuin pitkiä aikoja kerrallaan.

PUKEUDU OIKEIN

Opimme kylmien kelien kerrospukeutumisen jalon taidon jo lapsuudessa, mutta osaatko pukeutua oikein kuumiin kesätreeneihin? Suosi vaatteissa vaaleita sävyjä, sillä ne eivät ime itseensä niin paljon lämpöä kuin tummat. Pyri valitsemaan ilmavia materiaaleja ja tarvittaessa löysiä malleja, jotta ilma pääsee virtaamaan ja pitää kehon viileämpänä.

Vaikka haaveissa olisi upea rusketus, älä riskeeraa ihoasi, vaan muista aurinkorasva. Palanut iho on omiaan tekemään tulevista kesätreeneistä yhtä tuskaa, eikä se ole muutenkaan ihon terveydelle hyväksi. Heitä myös päähän hattu tai lippis, jotta vältyt auringonpistokselta.

 

Oisa - Hyvinvointi - Kesätreenit

 

MUISTA NESTEYTYS

Vaikka joisit säännöllisesti vettä, kiinnitä asiaan erityistä huomiota kesätreeneissä. Kesällä lämpimässä treenatessa asia saattaa helposti unohtua, kun treeneissä on kivaa, eikä tarvitse puskea hampaat irvessä läpi tuulen ja tuiskun. Hyvällä fiiliksellä kropasta saa enemmän irti ja hiki virtaa tavallista vuolaammin. Nestehukka iskee hyvin yllättäen, jos et huolehdi riittävästä nesteytyksestä. Vettä on hyvä tankata jo ennen kesäkuntoilua, sillä nestehukka vie taatusti tehot treenistä.

TEE TREENEISTÄ HAUSKAA

Kesällä on lupa olla treeneissä luova ja tehdä niistä extrahauskoja. Kokoa kasaan joukko kavereita ja lähtekää pelaamaan jalkapalloa tai muuta joukkuelajia. Päivän treeni tulee kuin huomaamatta samalla, kun saatte viettää mukavaa laatuaikaa. Hauskat ulkotreenit voi järjestää myös omin päin. Monista kaupungeista löytyy ulkotreenipaikkoja, ja esimerkiksi uiminen on mahtavaa liikuntaa kesällä. Voit tehdä juoksulenkin rantahiekassa, kokeilla suppailua tai lähteä pyöräretkelle lähimetsään tai naapurikaupunkiin. Pyri löytämään uusia tapoja treenata ja pidä kesätreenit monipuolisina. Kroppa kiittää saadessaan uudenlaista ärsykettä, ja saat treenaamiseen aivan uutta potkua, joka inspiroi myös syksyn saapuessa.

NAUTI KEHONHUOLLOSTA

Kesällä kehomme tuntuu lämpimältä, eikä lämmittelyä ja venyttelyä aina muista samalla tavalla, kuin muina vuodenaikoina. Älä kuitenkaan laiminlyö tärkeää kehonhuoltoa ja muista huolehtia riittävästä palautumisesta myös kesällä. Opettele nauttimaan kehonhuollosta, jolloin se ei tunnu pakolliselta pahalta.

Kesä on mainiota aikaa helliä kehoa muutenkin. Tee hemmotteluhoitoija mökkisaunassa, pulahda kesäyön tunteina viileään järveen kellumaan tai kokeile rentouttavaa meditaatiota riippumatossa. Anna keholle tänä kesänä extraripaus huomiota!

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.