a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Minullako burnout? Tunnista oireet ja toimi!

Burnout, burnari, hermoromahdus, loppuunpalaminen – kiusankappaleella on monta nimeä, mutta tärkeintä on muistaa, että jokainen meistä voi palaa väärissä olosuhteissa loppuun. Loppuunpalamisella tarkoitetaan kroonista stressiä, joka johtaa henkiseen ja fyysiseen uupumukseen, kyynistymiseen sekä aikaansaamattomuuden ja huonommuuden tunteisiin.

Nykypäivän hektinen työelämä on omiaan luomaan puitteet burnoutille, mutta loppuunpalaminen ei aina liity työn tai kuormituksen määrään. Toisinaan kyseessä on sisäinen ristiriita esimerkiksi omiin arvoihin ja niiden toteutumiseen liittyen. Tietyt luonteenpiirteet, kuten perfektionismi ja pessimismi, altistavat omalta osaltaan loppuunpalamiselle.

Burnout-tila ei iske päälle salamana, vaan kasvaa mielessämme salakavalasti ajan kanssa. Tämän vuoksi moni huomaa tilanteen todellisen laidan vasta liian myöhään, sitten kun loppuunpalaminen on jo pahasti päällä. Onkin tärkeää oppia tietoisesti tunnistamaan oman kehon ja mielen merkit siitä, milloin loppuunpalaminen lähestyy, jotta osaa tehdä tarvittavat muutostoimenpiteet ajoissa.


HENKISET OIREET KANNATTAA HUOMIOIDA AJOISSA

Alkuun loppuunpalamisen merkit on helppo kuitata stressillä. Saatat huomata olevasi tavallista levottomampi ja ahdistuneempi ilman selkeää syytä. Saatat murehtia tai olla varuillasi tavallista herkemmin sekä alkaa ajatella negatiivisemmin. Vaikka alkuun henkiset oireet saattavat liittyä vain työhön tai muuhun tiettyyn elämän osa-alueeseen, alkaa pian tuntua vaikealta löytää mitään positiivista elämässä. Alakuloisuus, toivottomuus, syyllisyys ja alemmuudentunne alkavat hiljalleen olla päivittäisiä tuttuja. Toisille kehittyy loppuunpalamisen myötä vakaviakin masennusoireita. Saatat tuntea myös vihaa ja olla jatkuvasti ärtynyt.

Moni huomaa työtehon laskevan, mikä lisää ahdistusta ja riittämättömyyden tunteita entisestään. Mitä enemmän ärsyynnyt, sitä vähemmän haluat olla ihmisten kanssa tekemisissä. Sinun voi olla vaikea löytää motivaatiota asioiden hoitamiseen, mikä vaikuttaa omalta osaltaan siihen, kuinka saat asioita aikaan. Burnout-tilan pitkittyessä huomaat olevasi jatkuvasti väsynyt niin fyysisesti, henkisesti kuin tunnetasollakin. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen alkaa tuntua toissijaiselta, kun yrität vain selviytyä päivästä seuraavaan.


FYYSISET OIREET OVAT HÄLYTYSKELLO

Mikäli mielen muutoksia ei huomioi ajoissa, hyppää keho mukaan oireiluun. Fyysisiä loppuunpalamiseen liittyviä oireita ovat esimerkiksi rintakivut, rytmihäiriöt, vatsavaivat, huimauksen tunne, päänsäryt sekä erilaiset jumit ja kolotukset kehossa. Uupumuksen pitkittyessä vastustuskyky laskee, jolloin saatat sairastella normaalia tiuhempaan tahtiin.

Yksi ensimmäisiä loppuupalamisen oireita on jatkuva väsymys. Hälytyskellojen pitäisi virittyä toimintaan, jos päivästä toiseen tuntuu, ettei meinaa jaksaa. Väsymys voi olla henkistä, fyysistä tai molempia. Usein loppuunpalamiseen liittyvät tekijät tunkeutuvat jossain vaiheessa mieleen myös öisin. Toisilla alkaa ilmaantua nukahtamisvaikeuksia, toiset heräävät jossain vaiheessa yötä valvomaan. Joillakin puolestaan ruokahalu katoaa uupumuksen myötä osittain tai kokonaan.

Muistivaikeudet ja keskittymiskyvyn heikentyminen hiipivät mukaan hiljalleen, eikä niihin välttämättä kiinnitä ensin huomiota. Ehkä unohduksista syyttää kiirettä tai jotain muuta, mutta jossain vaiheessa niistä tulee enemmän sääntö kuin poikkeus. Vatsavaivat, päänsäryt, kehon jumit ja muut vaivat voivat olla yksi loppuunpalamisen merkki. Etenkin silloin, jos mielen oireet jättää huomiotta, saattaa keho alkaa oireilla mitä kummallisemmilla tavoilla. Epämääräisten oireiden äärelle on syytä pysähtyä etenkin silloin, jos niistä tulee jatkuvaa, eikä niihin löydy järkevää syytä. Tällöin on hyvä sulkea pois muiden sairauksien mahdollisuus ja miettiä, voisiko loppuunpalaminen olla syynä oireisiin.


MUISTA PALAUTUA JA NUKU RIITTÄVÄSTI

Loppuunpalamisesta toipuminen vaatii aina muutoksia elämässä. Toiset pääsevät toipumisessa alkuun omin voimin, jos burnout ei ole vielä edennyt pahimpiin vaiheisiin. Toiset puolestaan tarvitsevat toipumisen aloittamiseen sairaslomaa, toiset pitkäjänteistä terapiaa. On kuitenkin joitain muutoksia, joita jokainen meistä voi pyrkiä tekemään heti, kun tiedostaa olevansa loppuunpalanut.

Nuku ja syö riittävästi. Tämä yksinkertainen neuvo auttaa alkuun toipumisen tiellä. Toimiva ja säännöllinen päivärytmi sekä riittävä uni mahdollistavat kehon pysymisen hieman paremmin mukana mielen menossa. Varaa kalenterista mahdollisuuksien mukaan aikaa rentoutumiseen. Älä rentoudu niin kuin ajattelet, että sinun pitäisi, vaan löydä aidosti sinua rentouttavaa puuhaa. Somen hiljentäminen on hyvä keino vähentää aikaansaamattomuuteen liittyvää ahdistusta. On helpompi olla itselleen armollinen, kun joka kanavasta ei puske tietoa siitä, mitä kaikki muut ovat saaneet aikaan.

Pahimmillaan loppuunpalaminen aiheuttaa työkyvyn ja elämänhallinnan heikentymisen. Tällaisesta totaalisesta loppuunpalamisesta toipuminen voi viedä vuosia. Mitä aiemmassa vaiheessa loppuunpalamiseen puututaan, sitä nopeammin ja helpommin siitä on mahdollista toipua. Mikäli huomaat itsessäsi loppuunpalamisen oireita, jotka ovat alkaneet haitata elämää, kannattaa hakeutua lääkäriin, josta saat sopivat ohjeet toipumisen aloittamiseen!

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.