a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Työpaikkaliikunta

Lisää liikettä työpäivään

Yhä useampi meistä viettää ison osan päivästään toimistotöissä istuen. Taukoja ei aina muisteta pitää, ja lounastuntikin jää joskus kiireessä väliin. Uppoudumme työprojekteihin niin, että monta tuntia hujahtaa ohi aivan huomaamatta. Työpäivän jälkeen joka paikkaa särkee: jalat ovat istumisesta jäykät, selkää jomottaa ja hartiat ovat kivikovat. Kehonhuolto jää vapaa-ajallakin vähiin, sillä kunnon hikitreenistä tai pitkästä juoksulenkistä tulee rullailua ja venyttelyä virkistyneempi olo. Pian kroppa jumittaa ja liikkuminen on yhtä tuskaa. Mikä neuvoksi?

Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että pyrkii liikkumaan edes pikkuisen vähintään kerran tunnissa. Liikkumisella ei tässä tapauksessa tarkoiteta jumppaamista, vaan ylipäätään vaihtelua istumiseen. Tässä muutamia keinoja, joilla työpäivän lomaan saa lisättyä liikuntaa.

 

Oisa - Hyvinvointi - Työpaikkaliikunta

 

LIIKU TYÖPÖYDÄN ÄÄRESSÄ

Vaikka voisi kuvitella, ettemme voi juuri liikkua työpöydän ääressä, on olemassa liikkeitä, joita voi tehdä myös istuen. Voit esimerkiksi jännittää ja rentouttaa pakaralihaksia vuorotellen tai rullata jalkateriä varpailta kantapäille, mikä edistää verenkiertoa. Älä istu jalat ristissä, sillä se heikentää verenkiertoa.

Nykyään on saatavilla sähköpöytiä, joiden avulla voit tehdä töitä seisten. Seisominen itsessään on istumista parempi, mahdollistaen myös monipuolisemmat liikkeet työnteon ohessa. Tee esimerkiksi kerran tunnissa kymmenen kyykkyä, kymmenen X-hyppyä ja kymmenen vartalonkiertoa, niin virkistyt heti. Muista myös venytellä hartioita ja niskoja säännöllisesti. Jotkut työnantajat mahdollistavat kävelymaton tai polkulaitteetn asentamisen työpöydän yhteyteen. Tällöin saat päivän kävelylenkin samalla, kun naputtelet tärkeät sähköpostit maailmalle.

HYÖDYNNÄ RUOKATUNTI

Oletko koskaan miettinyt, että tekisit pikatreenin ruokatunnilla? Voit esimerkiksi mennä puolen tunnin virtuaalijumppaan, tehdä lyhyen juoksulenkin tai vaikka rennon kävelylenkin. Keho saa liikettä ja mieli irtautuu taatusti töistä. Ruokakin maistuu paremmalta, ja olet iltapäivällä täynnä virtaa. Valitse laji, joka on sopivan rasittava, mutta ei saa sinua hikoilemaan kohtuuttomasti. Mikäli laji nostaa pienen hien pintaan, varaa töihin vaihtovaatteet, kuivashampoota ja deodorantti. Tee treenin lopuksi pieni ehostus ja olet taas takaisin työmoodissa.

 

Oisa - Hyvinvointi - Työpaikkaliikunta

 

MUISTUTA ITSEÄSI

Jos sinulla on tapana uppoutua työhösi niin, ettet huomaa ajan kulumista, laita itsellesi tunnin välein muistutus, joka pakottaa sinut liikkeelle. Useimmissa aktiivisuusrannekkeissa on ominaisuus, joka muistuttaa värisemällä, jos et ole liikkunut hetkeen. Tärkeää on tietysti se, ettet mykistä muistutusta ja jatka töitä, vaan lähdet oikeasti liikkeelle. Harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin. Voit myös ottaa tavaksi nousta seisomaan ja kävellä, kun puhut puhelimessa. Tällöin liikut lähes huomaamatta. Toinen toimiva rutiini on valita portaat hissin sijasta aina, kun se on mahdollista.

JUO RIITTÄVÄSTI VETTÄ

Yksi tapa saada lisää liikettä päivään on käydä juomassa vettä vähintään tunnin välein. Vedenjuonti itsessään piristää ja tekee hyvää keholle, minkä lisäksi saat kaivattuja lisäaskelia päivääsi. Toimistojen ilma on ilmastoinnin vuoksi usein kuiva, joten lisääntyneestä vedenjuonnista ei siinäkään mielessä ole kuin hyötyä.

PIDÄ PALAVERIT PYSTYSSÄ

Useimmiten istumme palavereissa mutustaen sämpylöitä tai pullia, vaikka palaverin voisi hoitaa aktiivisemmassakin ympäristössä. Jos palaveri ei vaadi tiettyä paikkaa tai teknisiä laitteita esitelmän pitämiseksi, lähtekää ulos kävelylle. Aivojen saadessa happea ideat lentävät aivan uudella tavalla, ja kroppa on täynnä energiaa, kun palaatte toimistolle. Mikäli tilaisuus on paikkaan sidottu, sujuu se aktiivisemmin, kun valitsette istumisen sijaan seisomisen.

 

Vapaasti käännetty ja muokattu artikkelista: 8 Simple Ways to Stay Active During the day

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Kommenttia:

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.