a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Lempeät vinkit suklaanhimon hallintaan

Sormenpäät liukuvat levyn päällä. Paperi sormissa tuntuu liukkaalta ja tottuneesti ne avaavat kääreen paljastaen altaan tutun, mutta aina niin huumaavan tuoksun. Taitat ensimmäisen palan ja työnnät sen ahnaasti suuhun mitään ajattelematta. Mielessä alkaa välitön ilotulitus ja taitat toisenkin palan. Pian on mennyt koko rivi ja kohta toinenkin. Havahdut hienoiseen makeanähkyn tunteeseen, mutta otat vielä muutaman. Puolet levystä on yllättäen kadonnut ja tulitus mielesi taivaalla onkin yllättäen sammunut. Mitä hittoa tässä taas tapahtui?

Tieteen kuvalehden mukaan suklaa sisältää tutkitusti pieniä määriä aineita, jotka aiheuttavat elimistössä endorfiinin ja serotoniinin muodostumista. Endorfiinit ovat elimistön omia oopiumin kaltaisia aineita, jotka saavat aikaan voimakkaan mielihyvän tunteen ja jopa lievittävät stressiä. Ei siis mikään ihme, että tuo levy ei jää usein vain siihen yhteen palaan, vaan ahmittua tuleekin kerralla jopa useampi rivi.  Mutta mitäpä jos saman mielihyvän tuottamiseen riittäisikin yksi ainut pala?

Kirjailija ja valmentaja Erik Bertrand Larssenin mukaan ihmisen keho ja aivot ovat vuosituhannen mittaan kehittyneet sellaisiksi, että ne vaativat rasvaista, makeaa ja suolaista ruokaa. Ahmimisen halu on käytännössä siis henkiinjäämismekanismi. Muinaisille luolien asukkaille oli äärimmäisen tärkeää saada vain vähän suolaa, jotta vesi imeytyisi paremmin, kun taas makeaa ja rasvaista ruokaa piti saada mahdollisimman paljon, jotta elimistössä olisi energiavarastoja tiukkojen tilanteiden varalle. Näin ollen ihmisen vaisto kehottaa jatkamaan makean syömistä, kun olemme sen aloittaneet.

Kuten hyvin tiedämme, nykyihmisen ei tarvitse enää haalimalla haalia hurjia määriä energiaa. Pärjäisimme siis mainiosti yhdellä palalla, mutta makean koukuttava ja päätähuimaava vaikutus herättää alkukantaiset vaistomme ja ahmimme kuin hengen hädässä. Himon helpottamiseksi toimituksemme kokosi lempeimmät  vinkit suklaanhalun taltuttamiseksi:

YMMÄRRÄ
Kun tiedostat, että on kyse alkukantaisesta vaistosta ja aivojesi tempusta, voit  itse ottaa tilanteen haltuun ja antaa mielellesi mahdollisuuden valita.  Tee itsesi tietoiseksi kuka johdattaa ja mitä.

TUNNE
Ennen kuin aloitat suklaan syömisen, pysähdy hetkeksi tunnustelemaan olotilaasi. Oletko väsynyt? Vai kenties turhaantunut, tylsistynyt tai onko sinulla vain nälkä? Ihmiset palkitsevat tai lohduttavat itseään usein herkuilla -tietoisesti tai tiedostamattaan.

KESKITY
Yksi pala suklaata on ihan yhtä hyvä kuin kolmekymmentäyksi palaa. Herkun määrä ei todellisuudessa tee sitä yhtään sen herkullisempaa. Ota koko rivistön sijaan vain yksi pala ja pureskele se harkiten. Maista miltä suklaa suussa maistuu ja nauti mielesi ilotulituksen joka sekunnin murto-osasta.  Saat samalla tehtyä päivän läsnäoloharjoituksen ja makeanhimosi hillittyä inhimillisissä määrin.

NAUTI
Jos todella rakastat suklaata ja sen syöminen tuottaa sinulle mielihyvää, muista nauttia siitä syödessäsi joka hetki ja päätä, ettet myöhemmin koe syömisestä huonoa omaatuntoa. Elämässä saa ja pitää olla nautintoja. Ja niin kuin sanotaan, elämän pitää olla elämän makuista- vaikka se sitten maistuisi suklaalta.

Lue lisää mielihyvän metsästyksestä Erik Bertrand Larssenin kirjasta Helvetinviikko.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.