a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Elämäni sisältöä - Kymppitonni

Kymppitonni päivässä

Want to read this post in English? Click here!

Kuinka moni teistä ottaa suositellut kymmenen tuhatta askelta päivässä? Kyselin erääseen artikkeliin liittyen yhdestä Facebook-ryhmästä, kuinka paljon ihmiset liikkuvat työpäivän aikana. Fyysistä työtä tekevillä askelmäärät saattoivat huidella jopa 30 000 tienoilla. Tämän päälle vielä treenit ja vapaa-ajan normaali aktiivisuus, niin huh! Pitäisikö harkita alanvaihtoa?

Intouduin muutama viikko sitten käyttämään taas aktiivisuusranneketta. Oli aika shokki huomata, että omat askelmäärät ovat muutaman tuhannen luokkaa, ellen kiinnitä asiaan tietoisesti huomiota. Aktiivisempina päivinä, kun hoidan asioita ja liikun paikasta toiseen pyörällä tai kävellen, tulee aktiivisuustavoite täyteen, kuin huomaamatta. Kotitoimistopäivinä, jolloin työmatka on yläkerrasta alakertaan ja jääkaapin kautta työpöydän ääreen, ei askeleita ehdi kuitenkaan kertyä juuri lainkaan. Koiran kanssa lenkkeily antaa hieman lisäaskelia, mutta meidän terrierin liikkuminen on sen verran hidasta, ettei aktiivisuusranneke varmaan edes lue sitä kävelyksi. Olen kuitenkin yrittänyt tehdä hieman pidempiä lenkkejä karvaturrin kanssa, jotta aktiivisuustaso nousisi meillä molemmilla.

 

Oisa - Elämäni sisältöä - Kymppitonni

 

Sitä jotenkin luulee olevansa aktiivinen, kun saa päivän aikana paljon aikaan. Mutta jos se aktiivisuus rajoittuu pääasiassa tietokoneella työskentelyyn, ei kroppa saa läheskään niin paljon liikettä, kuin se kaipaisi. Siinä mielessä toivoisin välillä, että tekisin fyysisempää työtä, jossa keho saisi enemmän ärsykkeitä toimistotyyppiseen työhön verrattuna. Toki kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolensa.

Vaikka aktiivisuusranneke ei täysin tarkka aktiivisuuden mittari olekaan, antaa se hyvin suuntaa siihen, liikkuuko tarpeeksi vai pitäisikö huolestua. Olen pyrkinyt saamaan päivän aikana suositusten mukaisen kymmenen tuhatta askelta täyteen. Jos ei muuten, niin hieman pidemmällä iltalenkillä koiran kanssa. Kymppitonnin täyttyminen on kuitenkin yllättävän aikaavievää puuhaa, kun työpäivät koostuvat pääasiassa istumisesta. Olenkin nyt alkanut pohtia, kuinka voisin saada työpäiviin lisää liikettä niin, että saisin kuitenkin kaikki asiat hoidettua aikataulussa.

Katujen kuivuessa on juoksujalkaa alkanut taas poltella, joten ehkä päivällä voisi pitää aina lyhyen lenkkitauon tai käydä tekemässä pikaisen salitreenin. Olen yleensä aamutreenaaja, mutta miksei sitä voisi siirtää keskemmälle päivää, jotta työpäivään tulisi vaihtelua. New Yorkissa suunnitelmani on aloittaa päivät reippaalla lenkillä, jotta aivot heräävät ja kroppaan tulee mahdollisimman hyvä kirjoitusfiilis. Katsotaan, josko saisin taiteilijakotini koirasta itselleni lenkkikaverin. Viikko vielä ja sitten mennään!

 


 

Luitko jo nämä aiheeseen liittyvät postaukset?

New York – lähtö lähestyy

Kuinka elämäntapamuutos edistyy?

Priska Autio

Elämäni sisältöä on aito ja elämännäköinen hyvinvointiblogi. Kirjoittaja on Keski-Suomen, Teksasin ja Pirkanmaan kautta vaasalaistunut yrittäjä ja armoton haaveilija. Positiivinen herkkis, joka nauttii kuntoilusta, kauniista asioista ja kirjoittamisesta sekä kärsii ennenaikaisesta kolmenkympin kriisistä.

Kommenttia:

  • Tiia Juutinen

    08/05/2018 06:26

    Täältä löytyy yksi 10k tavoittelija myös! Olen nyt muutamia kuukausia puhelimesta löytyvän aplikaation avulla täyttänyt päivittäin tuon 10 000 askelmäärän. Toisina päivinä se tosiaankin menee täyteen ihan huomaamatta, toisina tuntuu ettei 2-3 kävelylenkkiäkään riitä. Kesäksi hankin rullaluistimet ja alan tekemään lenkkejä niillä, saas nähdä että kerääkö ne yhtään askelia vai meneekö pyöräilystä aplikaation mukaan! 😀

    http://www.tiiajuutinen.fi

Jätä kommentti