a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Kaamosväsymys

Kuusi keinoa selvitä kaamoksesta

Aurinko lisää tunnetusti iloista mieltä, mutta talvisin se on pohjolassa valitettavasti harvinaista herkkua. Talven pimeys, loska ja viima vievät positiivisimmankin tallustajan puhdin, eikä ikiharmaassa ympäristössä tee yhtään mieli nousta aamulla sängystä. Tälle on tieteellinen selitys, sillä valoisa ympäristö saa kehomme erittämään enemmän mielihyvähormoni serotoniinia sekä energisyyttä lisäävää noadrenaliinia. Auringon ollessa talvet piilossa, alkavat mielialamme ja energiatasomme siis luontaisesti laskea. Kuinka selvitä kevääseen asti välttäen pahin kaamosväsymys? Tässä muutama vinkki testattavaksi!

 

Oisa - Hyvinvointi - Kaamosväsymys

 

PIDÄ HUOLTA SOSIAALISESTA ELÄMÄSTÄ

Kun uloslähtö vaatii pukeutumisen Michelin-mieheksi, kasvot hilseilevät kuivasta ilmasta ja hiukset sojottavat sähköisinä sinne ja tänne, ei ensimmäisenä ole mielessä kuuma kahvihetki ihastuksen seurassa tai lenkkitreffit kaverin kanssa. On kuitenkin tutkittu, että läheisyyshormoni oksitosiini sekä mielihyvähormoni serotoniini ovat parhaita mielen kohottajia. Älä siis säästä haleja, suukkoja ja seksiä, vaikka olo olisi vetämätön, vaan vietä aikaa sinulle tärkeiden ihmisten kanssa! Myös juttuhetki hyvän ystävän kanssa lisää läheisyydentunnetta. Introvertille tämä voi kuulostaa kauhistukselta, mutta on hyvä muistaa, että jokainen meistä määrittää itselleen sopivan määrän sosiaalisuutta – pienikin hetki yhdessä voi piristää. Eikä huolta, vaikka päättäisit erakoitua koko talveksi, sillä piristykseen löytyy paljon muitakin keinoja.


LISÄÄ VALOTEHOJA

Kuten jutun alussa jo mainittiinkin, valo lisää mielihyvähormoni serotoniinin eritystä kehossamme. Siispä lisäämällä valoa elämään voi piristää myös mieltä ja saada lisää energiaa päivään. Sytytä aamukahvin oheen kirkasvalolamppu, ja tankkaa heti päivän alkuun aimo annos energiaa. Pimeys aktivoi kehossamme unihormoni melatoniinin toimintaa, minkä vuoksi valohoito on tehokas keino karistaa aamulla loputkin unihiekat silmistä. Kirkkaassa valossa melatoniinin tuotanto nimittäin laskee, minkä seurauksena olomme piristyy. Parhaat tulokset saat, kun sytytät kirkasvalolampun tunnin sisään heräämisestä ja oleilet sen valossa vähintään 20-30 minuuttia.

 

Oisa - Hyvinvointi - Kaamosväsymys

 

 

LEIKI VÄREILLÄ

Koostuuko vaatekaappisi värivalikoima pääasiassa mustasta? Jäävätkö värikkäät kasvikset talvella unholaan? Ulkonakin on samaa tasaista harmaata. Yllättävää kyllä, väreillä on iso vaikutus mielialaamme. Pyri lisäämään värejä ympärillesi esimerkiksi värikkäillä asusteilla, kukilla tai sateenkaaren värisillä ruoilla. Kun lisäät väriä elämääsi, piristyt aivan huomaamatta.


TANKKAA D-VITAMIINIA

D-vitamiini on olennaisessa osassa aivojemme serotoniinin tuotantoa. Saamme luonnostaan D-vitamiinia esimerkiksi auringonvalosta, minkä vuoksi talvisin sen saannissa voi olla puutosta. Mikäli koet olosi vetämättömäksi ja väsyneeksi talvisin, onkin syytä käydä tarkistamassa D-vitamiinitasot. Tarvittaessa nauti lisäravinteita, jotta saat tasot takaisin normaaliin kuntoon. Suomessa maitotuotteisiin on useimmiten lisätty D-vitamiinia, ja sitä saa ruoan mukana esimerkiksi kalasta. Useimmiten lisäravinne on kuitenkin tarpeen, varsinkin pahemmissa puutostiloissa.

 

Oisa - Hyvinvointi - Kaamosväsymys

 

ANNA HIEN LENTÄÄ

Kuulostaa ällöttävältä, mutta toimii! Liikunta erittää kehossamme hyvänolon hormoneja, joten lisäämällä liikuntaa piristyt taatusti. Kun liikut aktiivisesti, kiinnität luontaisesti enemmän huomiota myös siihen, mitä syöt. Näin saat kokonaisvaltaisesti lisää energiaa arkeen. Liikkumisen ei tarvitse välttämättä olla hikirääkki salilla tai maratonlenkki, vaan sen tulisi olla juuri omaan kuntotasoon sopiva ja ennen kaikkea itselle mieluinen. Nautitpa hotjoogasta hiljaisuudessa tai pumpista volat kaakossa, valitse sinulle mieluisin laji ja anna mennä!


VÄHENNÄ RUUTUAIKAA

Joskus käy niin, että vaikka olisit kuinka väsynyt, ei uni meinaa silti tulla silmään. Tällöin voi iskeä houkutus uppoutua Netflix-maratoniin tai selailla aamuun asti puhelinta ajan kuluksi. Todellisuudessa ruutujen ääressä roikkuminen ei tee unettomuudelle kovin hyvää: kirkkaat valot nimittäin pysäyttävät kehomme melatoniinintuotannon. Elektronisten laitteiden sinisävyinen valo tuottaa kehossamme lisäksi hypokretiiniä, joka itse asiassa lisää tarkkaavaisuutta. Näyttöjen valot siis huijaavat aivomme luulemaan, että on päivä ja tulisi olla valppaana. Ei kovin toivottua, jos haaveena on saada nukkumatti kylään. Näyttöjen edessä valvominen sekoittaa unirytmin ja lisää näin myös stressihormoni kortisolin ja adrenaliinin tuotantoa kehossamme.

 

Vapaasti suomennettu artikkelista  7 Ways To Make Sure The Winter Blues Don’t Totally Take Over Your Life.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti