a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Kuinka treenaat älyllistä hyvinvointiasi?

Hyvinvoinnista puhuessa mieleen nousee usein ensimmäisenä fyysinen tai henkinen hyvinvointi. Hyvinvoinnin kokemus on kuitenkin hyvin kokonaisvaltainen ja tiettyihin osa-alueisiin kiinnitämme huomiota usein vasta, kun jokin vialla. Älyllinen hyvinvointi on yksi niistä hyvinvoinnin osatekijöistä, joka huomataan vasta silloin, kun se heikentyy. Älyllisen hyvinvoinnin merkityksen voi huomata esimerkiksi silloin, kun ikää tulee lisää, eikä ajatus kulje yhtä hyvin kuin aiemmin.

Samanlaista turhautumista voi olla muillakin. Pitkään kotona olevilla, esimerkiksi työelämästä syystä tai toisesta poisjääneillä, saattaa esiintyä turhautumista siitä, ettei pääse käyttämään riittävästi luovuutta ja ongelmanratkaisukykyjä. Samaa voi silti havaita työelämässäkin: liian rutiininomaiset tai liian vähän haastetta tuottavat työnkuvat voivat aiheuttaa jopa työuupumusta. Älyllistä hyvinvointia voi kuitenkin lisätä ulkoisista tekijöistä riippumatta. Kiinnittämällä tietoisesti huomiota oikeisiin asioihin, voi löytää rakentavia ratkaisuja.

 

 

Aloita miettimällä:

· Mitä älyllinen hyvinvointi sinulle merkitsee?
· Asteikolla 1 – 10, miten hyvin voit nyt älyllisesti?
· Miten voit mitata älyllistä hyvinvointiasi?
· Mitä tarvitset lisää elämääsi voidaksesi älyllisesti paremmin?

Kun tunnistat älyllisen hyvinvoinnin merkityksen omalla kohdallasi, voit alkaa pohtia sen mittareita ja kuinka sitä voisi lisätä. Auttaisivatko esimerkiksi  kiinnostava kirjallisuus, erilaisten pelien pelaaminen tai vaikkapa ristisanatehtävät?

· Mitä voit itse tehdä älyllisen hyvinvointisi eteen?
· Kuka on vastuussa älyllisestä hyvinvoinnistasi?
· Mitä apua tarvitset voidaksesi älyllisesti hyvin?
· Kuinka paljon haluat hyödyntää älyäsi?
· Tukevatko rutiinit älyllistä hyvinvointiasi vai jarruttavatko ne sitä?

Tärkeintä on oivaltaa se, että olosuhteista huolimatta vastuu hyvinvoinnista kuuluu aina itselle. Jos elämäntilanne on ulkoisista tekijöistä johtuen haastava, voi vastuunottaminen tuntua vaikealta. Esimerkiksi omaa työnkuvaa voi olla mahdotonta muuttaa, mutta muitakin vaihtoehtoja on. On hyvä muistaa, että vaikka meillä ei ole kaikkia mahdollisuuksia hyvinvointimme edistämiseksi, niitä on silti useita. Vaikka emme aina voi valita olosuhteita, voimme valita,  kuinka niihin suhtaudumme.

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.