
Kuinka hurmata asiakas
Ravintoloissa ja yökerhoissa näkee silloin tällöin ihmisiä, jotka lähestyvät kanssajuhlijoita selkeästi pariutumisaikeissa. Iskurepliikkejä ja -tapoja on useita, mutta harvoin ne kaikista päällekäyvimmät tehoavat toivotulla tavalla. Liian kiihkeä kaveri iholla voi ihastumisen sijaan herättää inhoreaktion, eikä romanssi ota alkaakseen kovasta yrityksestä huolimatta.
Saman ilmiön voi havaita myös markkinoinnin maailmassa. Ympärillämme vilkkuu, välkkyy ja vilisee jos jonkinlaista mainosta, ja yritysten välinen kilpailu huomiosta on kovempaa kuin kaupungin kuumimman diskon tanssilattialla koskaan. Toisaalta seinäruusuksikaan ei kannata jäädä, eikä varsinkaan esittää vaikeasti tavoiteltavaa. Kuinka tehdä toiseen osapuoleen lähtemätön vaikutus, mutta maltillisesti?
LESS IS MORE MY LOVE
Bannerimainos on oikein toteutettuna yksi tehokkaimmista mainosmuodoista. Mielenkiintoa herättävä bannerimainos on visuaalisesti kiinnostava ja sanomaltaan selkeä. Asiakkaasi tulisi ymmärtää jo yhdellä vilkaisulla, mistä on kyse, joten suosi bannereissa tarkoin harkittuja sanoja ja käytä vähän tekstiä. Aikaa kiinnostuksen herättämiseen ja ihastuksen syntymiseen on nimittäin vain muutama hassu sekunti, joten viestin on oltava heti helposti hahmotettavissa – ja tietenkin hurmaava!
Kuinka sitten suunnitella ihastuttavan hurmaava bannerimainos? Päätä millä sivustolla tai some-kanavassa aiot bannerisi julkaista, ja varmista, että bannerisi tukee mahdollisimman hyvin kyseisen kanavan visuaalista ilmettä ja fiilistä. Tällöin et vahingossa lähetä hurmausyrityksesi kohteelle ristiriitaisia viestejä. Valitse bannerisi kuva tarkoin, ja kiinnitä erityishuomiota myös tekstiosuuteen. Mieti, mitä haluat bannerimainoksellasi saavuttaa: lisää kävijöitä kotisivuilla vai tuotteesi tunnettuuden lisäämistä? Kenen erityisesti tahtoisit ihastuvan sinuun ja yritykseesi?
HERÄTÄ LUOTTAMUSTA
Asiakkaan hurmaamisessa pätevät samat peliliikkeet, kuin arkisissakin kohtaamisissa. Kun vältät pröystäilyä ja ammattijargonia, puhut kieltä, jota asiakkaasikin ymmärtävät. Saat todennäköisemmin vastakaikua tunteillesi, kun tuot esiin tuotteesi tai palvelusi etuja ja hyötyjä nimenomaan käyttäjän näkökulmasta. Jos puhut vain itsestäsi ja omasta erinomaisuudestasi, jäät taatusti nuolemaan näppejäsi.
Asiakkaan hurmaamiseen löytyy monia muitakin tapoja kuin bannerimainos. Kannattaakin kokeilla erilaisia mainonnan ja markkinoinnin keinoja, sillä asiakkaasi ovat yksilöitä – toiset pitävät tummasta ja tulisesta, toiset kiltistä naapurin neidosta. Bannerimainonnassa erityisen toimivaa on kuitenkin se, että se jättää muistijäljen. Kun teet positiivisen ensivaikutelman, löytävät mainosta klikanneet asiakkaat sivuillesi tai some-kanaviisi helpommin uudelleen.
On äärimmäisen tärkeää tehdä mainoksesta muistettava ja tunnistettava. Verkossa ja sosiaalisessa mediassa mainontaa voidaan kohdentaa tarkasti, eikä asiakas aina välttämättä edes tiedosta katselevansa mainosta. Mainoksen sijaan hän kokee näkevänsä itseään kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, johon ihastua ja joskus jopa rakastua.
Tustustu Oisan omaan bannerimainontaan tästä.