a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Superfood

Kolme superfoodia aloittelijalle

Selaat somea, kuljet kaupungilla ja luet naistenlehtiä – joka puolella vilisee tietoa erilaisista ihmepillereistä, lisäravinteista, superfoodeista ja ainesosista, jotka pelastavat vähintään koko elämäsi ja puoli maailmaa. Olet tottunut syömään ihan perusruokaa, etkä oikein tiedä, mitä ajattelisit kaikesta informaatiosta, joka osuu tiellesi. Tavallaan haluaisit kokeilla, mikä vaikutus superfoodeilla on hyvinvointiisi, mutta mielikuvissasi vilisevät keittiön valtaavat purkkikasat ja kammottavan makuiset vihersmoothiet saavat sinut pysymään visusti tutussa ja turvallisessa.

Nykyään tarjolla on valtavasti vaihtoehtoja hyvinvointia edistäviin ruoka-aineisiin ja lisäravinteisiin. Aloittelijalla menee helposti pää pyörälle vaihtoehtojen edessä, joten valitsimme kolme tuotetta, joilla jokainen aloittelija pääsee helposti alkuun superfoodien ihmeellisessä maailmassa.

 

Oisa - Hyvinvointi - Superfood

 

INKIVÄÄRI

Inkiväärillä on valtavasti terveyttä edistäviä vaikutuksia. Perinteisesti se tunnetaan mainiona apuna flunssaa vastaan, sillä inkivääri alentaa kuumotusta sekä lievittää tukkoisuuden oireita. Inkivääri vaikuttaa kuitenkin positiivisesti myös ruoansulatukseen, helpottaa ripulia ja ummetusta, hoitaa kroonista väsymystä sekä edistää verenkiertoa raajoissa. Inkiväärillä on sydäntauteja ehkäiseviä vaikutuksia, ja se tukee uuden kudoksen kehittymistä haavoihin. Inkivääri onkin kaikin puolin tehokas aine vähentämään kipuja ja tulehduksia kehossa.

Inkivääri ehkäisee pahoinvointia, ja se onkin suosittu itsehoitokeino esimerkiksi matkapahoinvoinnin ehkäisyyn sekä apu leikkausten jälkeiseen pahoinvointiin. Raskauspahoinvointiin inkivääriä sen sijaan ei suositella, sillä se on haitaksi sikiölle.

Inkiväärin maku on vahva, joten aloita sen käyttö maltilla, jotta totut. Inkivääriä voi käyttää esimerkiksi raastettuna tai silputtuna, ja se sopii mm. aasialais- tai thaityylisiin ruokalajeihin, teehen, keittoihin ja sushiin. Nykyään ovat suosittuja myös erilaiset inkiväärishotit.

Sokeroitu inkivääri sopii hyvin jälkiruokiin. Inkivääri itsessään sisältää kuitenkin yli 50% sokeria, joten lisätty sokeri on puhtaasti makukysymys. Joillekin inkiväärin maku on liian vahva, mutta onneksi tähänkin on kehitetty tuote, joka maistuu hyvältä, mutta ei ole turhaan kyllästetty sokerilla. Sokeroimaton inkivääripala on nykyään suosittu vaihtoehto, jota voi syödä karkin tapaan sellaisenaan, lisätä teehen tuomaan makua tai pilkkoa vaikkapa raakasuklaan sekaan.

Inkivääriä voi käyttää ulkoisesti esimerkiksi hammassärkyyn pureskelemalla pientä inkiväärin palaa ja hieromalla inkivääriteetä kipeään kohtaan. Inkivääriä pureskelemalla voit myös raikastaa hengitystä, ja se toimiikin erinomaisena apuna kuivasta suusta kärsiville, sillä inkivääri edistää syljen eritystä. Inkiväärin teho perustuu siihen, että se taistelee kehossa luontaisesti bakteereja vastaan.

 

Oisa - Hyvinvointi - Superfood

 

PARAPÄHKINÄT

Parapähkinät ovat herkullisuutensa lisäksi yksi parhaista luonnollisista seleenin lähteistä. Seleeni vahvistaa kehon vastustuskykyä ja suojaa tulehduksilta, pitää hiukset ja kynnet hyvinvoivina sekä ylläpitää kilpirauhasen toimintaa. Parapähkinöillä on todettu olevan syöpää, sepelvaltimotauteja ja maksakirroosia ehkäiseviä vaikutuksia. Erilaiset paastot vaikuttavat vahvasti kehon seleenitasoihin, joten moni kärsii seleenivajauksesta tietämättään. Seleeninpuutos on yleistä etenkin naisilla.

Parapähkinät sisältävät seleenin lisäksi magnesiumia, E-vitamiinia, sinkkiä ja rautaa. Pähkinät ovat myös mainio proteiinin ja hyvien rasvojen lähde. Parapähkinän voinen väri tuleekin juuri sen korkeasta rasvamäärästä. Laihduttajat voivat säikähtää rasvaa, mutta itse asiassa pähkinöiden sisältämä rasva edistää aineenvaihdunnan toimintaa ja tehostaa painonhallintaa.

Parapähkinät on helppo napata suuhun sellaisenaan. Vaikka pähkinöitä on nautinnollista rouskuttaa, on hyvä muistaa, että koska parapähkinät ovat todella seleenirikkaita, niitä suositellaan nautittavaksi vain 2-5 pähkinää päivässä yliannostuksen välttämiseksi. Liika seleenin saanti näkyy esimerkiksi ruoansulatushäiriöinä, hiustenlähtönä sekä ärtyisyytenä. Nauti siis näitä pähkinöitä kohtuudella!

Parapähkinöiden saanti vaihtelee, sillä niitä kasvaa vain sademetsien ravintorikkaimmilla alueilla. Kyseessä on puhdas pähkinälajike, jota ei voi viljellä. Alueilla, joissa parapähkinöitä kasvaa luonnostaan, on kiinnitetty erityistä huomiota sademetsien suojeluun, jotta pähkinöitä saadaan myös tulevaisuudessa.

VINKKI: Jos yritätte saada lasta, kannattaa miehen ryhtyä parapähkinäkuurille: pähkinöissä olevat mineraalit nimittäin lisäävät spermantuotantoa ja parantavat sperman laatua. Seleeni myös herättää seksihaluja, joten heittäkää pähkinät naamaan ja painukaa peiton alle muhinoimaan.

 

Oisa - Hyvinvointi - Superfood
HAMPUNSIEMENET

Sana hamppu herättää monilla mielikuvia huumaavista aineista, mutta hampunsiemenissä huumaavasta vaikutuksesta ei tarvitse olla huolissaan, sillä niissä ei ole huumaavia aineita lainkaan. Hampunsiemenet ovat sen sijaan loistava lähde kehon tarvitsemille rasvahapoille, vitamiineille, kuiduille ja hivenaineille. Kolme ruokalusikallista hampunsiemeniä päivässä kattaa lähes puolet päivittäisestä magnesiumin ja fosforin saannista. Hampunsiemenissä on esimerkillinen määrä omega-3 ja -6-rasvahappoja sekä runsaasti E- ja D-vitamiineja. Siemenet ovat myös mainio proteiinin lähde.

Koska hampunsiemenet sisältävät paljon keholle ystävällisiä rasvahappoja, on niillä positiivisia vaikutuksia sydäntautien ehkäisyyn. Siementen on todettu helpottavan myös niveltulehdusten kaltaisia kiputiloja. Hampunsiemenet parantavat ihon ja hiusten kuntoa, mitä voit tehostaa hieromalla ulkoisena tehohoitona hamppuöljyä ongelmakohtiin. Siementen syöminen säännöllisesti vähentää mm. ihon kuivuutta ja kutiamista. Kovista kuukautiskivuista tai vaihdevuosista kärsiville naisille hampunsiemenet voivat tuoda kaivattua helpotusta oloon.

Hampunsiemenet ovat vatsaystävällisiä ja sulavat helposti kiihdyttäen samalla aineenvaihduntaa. Siemenet ovat gluteenittomia, joten myös keliaakikot voivat nauttia niitä. Koska hampunsiemenissä on luontainen ruokahalua vähentävä vaikutus, sopivat ne mainiosti laihduttajien ruokavalioon. Kokeile hampunsiemeniä esimerkiksi salaatteihin, puuron tai myslin sekaan, jugurtin kaveriksi tai vaikkapa smoothieen. Monet käyttävät kuorittuja hampunsiemeniä myös esimerkiksi raakasuklaan teossa.

Kun valitset hampunsimeniä, kiinnitä huomiota niiden alkuperämaahan. Kotimainen, nopeaan ja hyvin valoisaan kasvukauteen jalostettu lajike on hamppulaaduista paras. Kotimaisessa hampussa on nimittäin paras rasvahapposuhde sekä vitamiinit ja hivenaineet kohdillaan. Suosi siis hampunsiemeniä valitessa kotimaisia tuotteita!

 


 

Oisa - Hyvinvointi - Superfood

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti