a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Varikas arki - Tehokas20192

Kolme keinoa lisätä tehokkuutta arjessa

Tuliko taas tuhlattua päivä ihan muuhun, kuin mitä olit ajatellut tehdä? Onko olo levoton, etkä tunnu saavan mitään aikaan? Katsotko kadehtien, kuinka ystäväsi hoitaa tehokkaasti ja vaivattoman oloisesti niin työt, lapset, parisuhteen kuin harrastuksetkin? Haluaisitko lisätä elämääsi tehokkuutta ja saada enemmän asioita aikaan?

Tehokkuudella emme tarkoita sitä, että pitäisi olla kellon ympäri tekemässä jotain kehittävää tai hyödyllistä. Päinvastoin, kannatamme sitä, että osaa kuunnella itseään ja ottaa elämän omaan tahtiin vastaan. Vaikka kuulostaa ehkä ristiriitaiselta, on tehokkuus kuitenkin avain rennompaan elämään: olemalla tehokas niissä asioissa, jotka on pakko saada hoidettua ja tehtyä, vapauttaa aikaa turhasta murehtimisesta ja asioiden vitkuttelusta omiin juttuihin, joista aidosti nauttii. Mikäli kaipaat elämääsi astetta tehokkaamman otteen, nappaa tästä muutama vinkki kokeiluun.

KÄÄNNÄ KATSE KALENTERIIN

Mitä selkeämmin tiedät mitä sinun on tehtävä ja milloin sen on oltava tehty, sitä tehokkaammin saat asioita aikaiseksi. Ensimmäinen asia, joka sinun tulisi tehdä saadaksesi lisää tehokkuutta elämään, onkin katsaus omaan kalenteriin.

Yksi tapa lisätä tehokkuutta ja pysyä hyvässä tekemisen rytmissä on jakaa päivä aikablokkeihin. Tällä tarkoitetaan sitä, että listaat, mitä kunakin päivänä tulisi saada aikaiseksi, minkä jälkeen jaat päivän valmiiksi osiin sen mukaan, mitä aiot mihinkin aikaan tehdä. Kun katsomme päivän todo-listaa aamukahvin äärellä, tuntuu usein, että aikaa on loputtomasti, sillä päivä on vasta alussa. Ajalla on kuitenkin tapana hujahtaa huomaamatta ohi, kun harhaudumme tekemään jotain muuta, kuin sitä mitä pitäisi. Loppupäivästä onkin sitten yhtäkkiä kauhea kiire.

Vitkuttelet päivän aikana vähemmän, kun olet asettanut kunkin tehtävän valmistumiselle jonkinlaisen aikarajan. Näin varmistut myös, että ehdit tehdä kaiken tarvittavan päivän aikana, etkä ole laatinut itsellesi liian pitkää todo-listaa.

 

Oisa - Värikäs arki - Tehokas2019


OTA RIITTÄVÄSTI AIKAA PALAUTUMISEEN

Monesti kuvitellaan, että tehokkaat ihmiset ovat tehokkaita 24 tuntia päivässä: tekevät töitä, harrastavat aktiivisesti, ovat sosiaalisia ja nukkuvatkin tehokkaasti. Todellisuudessa tehokkuus on sitä, että osaa asettaa rajat, milloin tekee tehokkaasti asioita eteenpäin ja milloin ottaa itselleen aikaa palautua. Ota tavoitteeksi tehdä joka päivä edes pieni hetki jotain sellaista, josta todella nautit ja josta saat energiaa. Toiselle se voi olla sohvan pohjalla lojumista hyvän kirjan kanssa, toiselle taas hikilenkki pururadalla suosikkimusiikin pauhatessa korvissa. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa ottaa omaa aikaa.

Sen lisäksi, että raivaa itselleen pienen hetken aikaa palautumiseen ja itselle mieluisten asioiden tekemiseen, tulisi niistä myös nauttia. Joskus on vaikeaa hiljentää aivot, jotka muistuttavat kaikista tekemättömistä asioista, virheistä ja tulevaisuuden stressaavista asioista. Kun varaat itsellesi oman hetken, anna itsellesi lupa sulkea kaikki muut ajatukset mielestäsi. Juuri sillä hetkellä ei ole pakko miettiä mitään muuta, kuin sitä mistä nauttii.

NUKU ENEMMÄN

Varmasti meistä jokainen on joskus pitänyt unta itsestäänselvyytenä. Olemme ajatelleet, että hyvistä yöunista nipistäminen auttaa meitä saamaan enemmän aikaiseksi – jäähän päivään silloin enemmän tunteja touhuta. Totuus kuitenkin on, että unenpuute voi pahimmillaan tuhota tehokkuutemme.

Riittävä uni auttaa keskittymään paremmin, jolloin pystyt helpommin välttämään häiriötekijöitä, jotka ponnahtavat päivän aikana eteesi. Väsyneenä näitä häiriötekijöitä ja houkutuksia on hankalampi ohittaa. Riittävä uni myös parantaa muistikykyä, jolloin et joudu tarkistamaan jokaista asiaa väsyneenä tuhertamistasi postit-lapuista. Hyvin nukutun yön jälkeen olet kaiken lisäksi positiivisemmalla mielellä ja avoimempi ottamaan päivän aikana tulevat haasteet vastaan.

Tasapainota työ, vapaa-aika ja uni, niin olet hyvällä tiellä kohti tehokkaampaa tulevaisuutta. Muista, että uusien rutiinien muodostuminen vie aikaa. Anna itsellesi armoa, äläkä vaadi sitä, että uusien tapojen tulisi olla osa arkea saman tien. Muutos on pysyvämpää, kun sen tekee pienin askelin ja itselle sopivaan tahtiin. Lopulta, kun uusi rutiini on sulautunut osaksi omaa toimintaa, tehokkuus alkaa tulla luonnostaan osaksi elämää.

Käännetty ja muokattu artikkelista: 4 Ways to Become More Productive in 2019

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.