a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Irti kiireestä

Kärsitkö kiireestä? Näin hidastat tahtia

Heräät aamulla, pomppaat ylös ja käyt hampaita pestessä läpi jo ensimmäiset työsähköpostit. Aamupalaksi nappaat mustuneen banaanin, jota mutustat hajamielisenä samalla, kun kirjaat todo-listan kulmaan kauppalistan. Käytät työmatkan hyödyksi hoitamalla puhelimitse lapsen päiväkodin vanhempaintapaamisen, johon et työkiireiden vuoksi ehdi paikan päälle. Töissä multitaskaat huolella, mutta olet silti koko ajan aikataulusta jäljessä. Kieltäydyt kiireen vuoksi lounastreffeistä ystäväsi kanssa. Iltapäivällä olet jo aivan poikki, mutta vielä täytyy jaksaa töiden jälkeen raahautua jumppaan sekä kuskata lapset harrastuksiin. Lasten mentyä nukkumaan siivoat vielä päivän jäljet kotoa, ja jumitut selaamaan somea yli puolenyön ennen kuin nukahdat.

Jos olet jatkuvasti myöhässä, jäljessä tehtävistä asioista ja tavallista väsyneempi, saatat kärsiä kroonisesta kiireestä. Kroonisesta kiireestä kertovat myös nämä asiat:

  • Kun joku kysyy sinulta kuulumisia, vastaat kertomalla, että kiirettä pitää.
  • Useimmat ihmiset aloittavat kanssasi keskustelun sanoilla: ”Tiedän, että olet kiireinen…”
  • Toivot jatkuvasti voivasi viettää enemmän aikaa iloa ja onnea tuovien ihmisten ja asioiden parissa, mutta et vain ehdi.

Kiire on salakavala asia, sillä vaikka se vie meiltä valtavasti voimia, se myös antaa meille tunteen, että olemme tärkeitä, onnistuneita, menestyneitä ja haluttuja. Joillekin voi jopa tulla tunne, että on rakastettu ja arvostettu juuri kiireen vuoksi. Kuvittelemme usein kiireen kuuluvan elämään, mutta todellisuudessa valitsemme jokainen itse, kuinka kiireisen elämän itsellemme luomme. Tässä muutamia keinoja, joilla voit vähentää kiirettä omassa elämässäsi.

 

Oisa - Hyvinvointi - Irti kiireestä

 

HIDASTA AAMUJA

Jokainen päivä on uusi mahdollisuus, joka alkaa, kun avaat aamulla silmät. Voit ohjata silmät katsomaan heti sähköposteja ja some-tilejä tai voit sulkea ne hetkeksi nautiskellen hiljaisuudesta, pehmeiden lakanoiden kahinasta ihoa vasten ja oman hengityksen tasaisesta äänestä. Aikaista herätystä niin, että voit rauhassa hoitaa aamurutiinit ilman kiirettä ja jatkuvaa kellon vilkuilua. Pyri olemaan aidosti läsnä, äläkä vilkuile sähköposteja ja somea, jos ei ole aivan pakko. Kun aloitat aamun ilman stressiä ja kiirettä, huomaat hyvän ja rennon olon välittyvän koko päivään.

KATSO TODO-LISTAA UUSIN SILMIN

Montako sivua tämänhetkinen todo-listasi on? Huomaatko, että listaan tulee uusia kohti nopeammin, kuin ehdit ruksata vanhojakaan tehdyksi? Katso todo-listaasi uusin silmin. Voit yhä pitää yhtä pitkää listaa, johon on laitettu kaikki tekemättä olevat asiat, mutta valitse joka päivä listalta kolme asiaa, joihin keskityt. Saat tehtyä nuo kolme asiaa tehokkaammin, kun pitkän todo-listan aiheuttama ylivoimaisuuden tunne ei sekoita oloasi.

TEE RUOKASUUNNITELMA

Kulutamme kaupassa käyntiin ja kokkaamiseen yllättävän paljon aikaa ja hermoja. Tekemällä ruokasuunnitelman viikoksi pystyt hankkimaan raaka-aineet kerralla useammalle päivälle. Kokeile myös tehdä isompi määrä valitsemaasi ruokaa, jolloin voitte syödä samaa ruokaa useampana päivänä. Voit hyödyntää säästyneen ajan johonkin mukavaan ja rentouttavaan.

 

Oisa - Hyvinvointi - Irti kiireestä

 

OTA ETÄISYYTTÄ ELEKTRONIIKKAAN

Laita säännöllisesti läppärit, tietokoneet, tabletit ja puhelimet piiloon. Käytämme päivittäin todella paljon aikaa elektronisten laitteiden selaamiseen. Joskus siihen on selkeä syy, mutta yhtä usein teemme jotain täysin turhanpäiväistä. Kun otat hetken hengähdystauon tekniikasta, huomaat pystyväsi hiljalleen olemaan paremmin läsnä tässä hetkessä. Kun opit nauttimaan nykyhetkestä, etkä ole riippuvainen kännykän kilahduksista, stressitasot laskevat ja kiireen tunne vähenee.

MIKSI TEET SEN, MITÄ TEET?

Perustelemme usein kiirettämme sillä, että teemme paljon asioita ympärillämme oleville ihmisille. Tavallaan tämä on hyvä asia, mutta tietoisella hidastamisella pystyt antamaan enemmän juuri niille ihmisille, joille haluat antaa aikaasi ja energiaasi. Pysähdy ja pohdi, mitä ympärilläsi olevat ihmiset todella tarvitsevat. Usein teemme nimittäin muiden eteen paljon enemmän, kuin todellisuudessa olisi tarve. Mieti myös mitä sinä itse tarvitset ja haluat.

POISTA SANA ”KIIRE” SANAVARASTOSTASI

Valittelemme usein olevamme todella kiireisiä, mikä luo usein tiedostamatta tietynlaisia mielikuvia meille itsellemme ja ympärillemme. Kiireestä valittaminen voi olla tapa saada arvostusta, kilpailla toisen kanssa, keksiä tekosyy tai heittäytyä marttyyriksi. Lopeta siis kiireestä puhuminen ja poista sana kiire sanavarastostasi. Älä määritä itseäsi kiireen kautta.

Vaikka nämä keinot kuulostavat helpoilta, on kiireisenä pysyminen yllättävän paljon helpompaa, kuin muutoksen tekeminen. Kiire antaa meille illuusion siitä, että voimme kontrolloida tarkasti kaikkea elämässämme. Kun kaikki on suunniteltu ja aikataulutettu, ei jää tilaa yllättäville tilanteille tai muutoksille. Kiireettömyys on pohjimmiltaan sitä, että teemme vähemmän ja nautimme elämästä enemmän. Siksi on tärkeää pysähtyä ja pohtia omaa elämäänsä: olenko liian kiireinen? Nautinko elämästäni? Pienilläkin askeleilla voi saavuttaa ison muutoksen oman elämänlaadun suhteen!

 

Vapaasti käännetty ja muokattu artikkelista: 6 Solutions for the Chronically Busy

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti