a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Kaksitoista keinoa lievittää stressiä

Töissä on enemmän hommaa, kuin ehdit tehdä ja pomo painaa hurjana päälle, juuri aloittamasi iltakurssin tehtävät tuntuvat maailmaa suuremmalta missiolta, eikä vapaa-ajastakaan ehdi nauttia, kun pitää juosta pää kolmantena jalkana harrastuksesta toiseen. Kodin nurkissa pyörivät pölykissat, etkä ole hetkeen jaksanut edes ajatella pyykkivuoren valloitusta. Koko elämä tuntuu leviävän käsiin, etkä meinaa kestää kaikkialta tulevaa painetta. Huomaat, että vatsaan sattuu, rintaa puristaa ja pää on yhtä sumua. Stressi ja erilaiset ahdistusoireet ovat monelle meistä arkipäivää. Onneksi on olemassa keinoja, joilla voit lievittää stressaantunutta mieltä.

HARRASTA LIIKUNTAA

Liikunta on yksi tärkeimmistä stressin taltuttajista, sillä fyysinen stressi keholle voi auttaa helpottamaan henkistä stressiä. Liikunnan hyödyt ovat parhaimmillaan, kun liikuntaa harrastetaan säännöllisesti. Tähän on useita syitä, kuten se, että liikunta alentaa kehon stressihormonitasoja sekä vapauttaa endorfiineja. Liikunta parantaa myös unen laatua, jota stressi yleensä huonontaa. Liikunnan tuomasta itsevarmuudestakaan ei ole haittaa, sillä se parantaa omalta osaltaan mielialaa. Pyri kuitenkin löytämään laji, jonka harrastamisesta nautit, sillä pakkopullana väkisin suoritettu liikunta ei ole omiaan lieventämään stressiä.

 

Oisa - Hyvinvointi - Stressi

 

VIETÄ AIKAA LÄHEISTEN KANSSA

Varmasti jokainen meistä on huomannut, että kahvihetki kaverin kanssa voi olla parasta terapiaa. Ystävien ja läheisten kanssa vietetty aika antaa meille tunteen, että olemme osa jotain – saamme luottamusta siihen, että tukiverkkomme kantaa vaikeinakin aikoina. Läheisten kanssa vietetty aika vapauttaa kehossamme myös luontaista stressinlievityshormoni oksitosiinia.

NAURA MAKEASTI

On vaikea tuntea olonsa stressaantuneeksi ja ahdistuneeksi nauraessa. Nauru on hyväksi terveydelle, ja auttaa lievittämään stressiä monella tapaa. Nauraminen mm. rentouttaa lihaksia ja tuo kehoon enemmän happea. Pitkässä juoksussa nauraminen voi jopa parantaa vastustuskykyä, puhumattakaan mielialasta. Mikäli nauruhermo ei kutittelusta huolimatta reagoi omin avuin, voit kokeilla esimerkiksi naurujoogaa. Keinotekoinen ja aito nauru aiheuttavat nimittäin kehossamme samanlaiset fyysiset reaktiot, vaikuttaen sitä kautta myös mieleemme.

 

Oisa - Hyvinvointi - Stressi

 

OPETTELE SANOMAAN ”EI”

Aina et voi vaikuttaa stressaaviin asioihin, mutta hyvin usein voit. Ota siis vastuu niistä stressaavista elämän osa-alueista, joihin voit vaikuttaa. Yksi tapa lievittää stressiä on opetella sanomaan useammin ei. Tämä pätee erityisesti silloin, kun huomaat toistuvasti ottavasi harteillesi enemmän, kuin jaksat kantaa. Kaikkea et voi elämässä valita, mutta vaikuttamalla niihin asioihin, joihin voit, huomaat stressitasojesi nopeasti laskevan. Valitse siis tarkoin, mitä tehtäviä otat hoitaaksesi.

ÄLÄ VITKUTTELE

Vitkuttelu tuntuu olevan monelle meistä perisynti, josta emme pääse eroon. Vitkuttelu johtaa pidemmän päälle tilanteeseen, jossa olet koko ajan takaa-ajoasemassa tehtävälistaasi nähden. On luonnollista, että stressitasot nousevat, kun tuntuu, ettei pysy oman todo-listan perässä. Kannattaa ottaa itseä niskasta kiinni ennen kuin on aivan solmussa kaiken tekemisen kanssa. Tehtävälistaa voi lähteä tarkastelemaan vaikkapa kiireellisyysjärjestyksessä: mikä on saatava aikaan heti ja mikä voi odottaa. Lue lisää Oisan vinkkejä vitkuttelun vähentämiseen.

PIDÄ KIITOLLISUUSPÄIVÄKIRJAA

Yksi tapa hallita stressiä on kirjoittaa stressaavat asiat ylös. Toinen lähestymistapa on kirjoittaa ylös asioita, joista on kiitollinen. Kiitollisuus lievittää stressiä, sillä se auttaa keskittymään elämän positiivisiin asioihin. Kirjoita joka ilta ennen nukkumaanmenoa vihkoon kolme asiaa, joista olet sinä päivänä ollut kiitollinen. Huomaat pian, kuinka pienetkin asiat saavat mielesi piristymään.

 

Oisa - Hyvinvointi - Stressi

 

JAUHA PURKKAA

Jos kaipaat supernopeaa stressinlievitystä, heitä suuhun pala purkkaa. Erään tutkimuksen mukaan koehenkilöillä, jotka jauhoivat purukumia, oli matalammat stressitasot, kuin verrokkiryhmällä ilman purkkaa. Tämän on epäilty johtuvan siitä, että purkan jauhaminen aiheuttaa aivoissa samanlaisia tuntemuksia, kuin rentoutuneella ihmisellä. Toisen teorian mukaan purkan jauhaminen rentouttaa lisäämällä aivojen verenkiertoa.

KUUNTELE RAUHOITTAVAA MUSIIKKIA

Musiikin kuuntelulla on yllättävän suuri vaikutus kehoomme. Rauhallinen instrumentaalimusiikki alentaa verenpainetta sekä stressihormoneja. Klassinen musiikki sekä erilaiset alkuperäiskansojen musiikit ovat tutkitusti tehokkaita rauhoittavia valintoja, mutta tärkeää on se, että nautit musiikista, jota kuuntelet. Laita siis mieluista instrumentaalimusiikkia soimaan puuhastelun taustalle tai ota muutaman kappaleen pituinen täsmärauhoittuminen. Musiikin lisäksi luontoäänien kuuntelu voi olla hyvin rauhoittavaa. Rauhoittavia luontoääniä löytyy musiikipalveluista, YouTubesta ja luonnollisimmillaan tietysti oman kodin lähimetsästä.

SYTYTÄ KYNTTILÄ

Voiko stressin taltuttaminen olla yhtään helpompaa? Kynttilä luo rauhoittavaa tunnelmaa, ja valitsemalla tuoksukynttilän, voit tehostaa haluamaasi vaikutusta. Esimerkiksi laventeli, ruusu, kamomilla, ylang ylang ja appelsiini ovat kaikki rauhoittavia tuoksuja. Kynttilöiden sijaan tai ohessa voit hyödyntää myös eteerisiä öljyjä, joilla on samat vaikutukset.

 

Oisa - Hyvinvointi - Stressi

 

LEIKI LEMMIKKISI KANSSA

Mikäli sinulla on lemmikki, sen kanssa vietetty aikaa voi vaikuttaa positiivisesti mieleesi. Lemmikkien kanssa leikkiminen ja lepertely vapauttaa kehossamme mm. oksitosiinia. Lemmikki pitää omistajansa aktiivisena ja tarjoaa seuraa, jotka ovat tärkeitä asioita hyvinvointimme kannalta. Usein myös nauramme lemmikin hölmöilyille sekä halimme sitä melkein kuin huomaamatta. Lemmikki vaikuttaa kokonaisvaltaisen positiivisesti mieleemme!

TEE HENGITYSHARJOITUKSIA

Henkinen stressi aktivoi sympaattista hermostoa, joka käynnistää aivoissamme taistele-pakene-reaktion: stressihormoneja vapautuu ryminällä, ja huomaat kehossasi fyysisiä stressioireita, kuten pinnallisemman hengityksen ja tihentyneen sydämensykkeen. Hengitysharjoitukset auttavat aktivoimaan parasympaattista hermostoa, joka on vastuussa rentoutumissignaaleista kehossamme. On olemassa monenlaisia hengitysharjoituksia, mutta kaikissa on lähes sama perusta: keskity tietoisesti hengittämiseen ja tee siitä asteittain hitaampaa ja syvempää. Kun hengität todella syvään nenän kautta, keuhkosi täyttyvät kokonaan ja vatsasi kohoaa. Näin viestit kehollesi, ettei todellista vaaratilannetta ole ja saat stressitasot laskemaan.

KOKEILE MINDFULNESSIA

Mindfulness-harjoitusten tarkoitus on saada mieli keskitymään käsillä olevaan hetkeen. Ne auttavat taistelemaan stressiä ja negatiivisia ajatuksia vastaan. Aina mindfulness ei tarkoita eteerisenä joogahousuissa hiljaa meditoivaa hahmoa, vaan jokainen meistä voi löytää oman tapansa meditoida arjen pyörteissä. Lue Oisan artikkelista, kuinka voit löytää oman tapasi meditoida arjessa

 

Vapaasti käännetty ja muokattu artikkelista: 16 Simple Ways to Relieve Stress and Anxiety

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.