a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Jojoilu

Jojoilusta kohti pysyvämpää muutosta

Heität mittanauhan pettyneenä seinään ja potkaiset vaa’an pöydän alle niin, että varvasta alkaa jomottaa. Vaivalla karistetut kilot ovat hiipineet TAAS salakavalasti takaisin, ja kaikki laihdutusprojektin eteen tekemäsi työ tuntuu turhalta. Naapurikin onnistui laihduttamaan itsensä huippukuntoon, mutta sinulta se ei vaan tunnu millään onnistuvan. Kannattaako enää edes yrittää vai pitäisikö vain tyytyä kohtaloonsa? Onneksi tiedät yhden tavan lievittää epäonnistumisesta aiheutunutta pettymystä ja kiukkua: kaivat irtokarkkipussin kaapin kätköistä ja alat mussuttaa.

Tuntuuko, että elämäntaparemonttisi ja painonpudotusprojektisi ovat tuhoon tuomittuja? Kuinka lopettaa jojoilu ja saada pysyviä tuloksia? Elämäntaparemontti ei ole helppo homma, ja se vaatii todellista sinnikkyyttä. On kuitenkin olemassa muutamia keinoja, jotka tiedostamalla motivaation saa pidettyä yllä ja onnistuminen on askeleen lähempänä.

OLE REALISTINEN

Valitse sellainen ruokavalio ja treeniohjelma, jotka ovat sinulle helppo toteuttaa. Pikadieetit ja kitukuurit eivät toimi pidemmällä aikavälillä, vaikka niillä hetkellisiä tuloksia saisikin aikaan. Jos juot joka aamu irvistellen viherjuomaa ja puputat pahanmakuista kuivaa salaattia pitkin päivää, et taatusti tule ylläpitämään uutta ruokavaliotasi kovin pitkään. Jos taas kuntosalitreeni saa keskimään tuhat tekosyytä olla menemättä salille, kokeile sen sijaan kehonpainotreeniä ulkoilmassa. Älä ajattele laihdutusprojektiasi dieettinä tai hetkellisenä rutistuksena, jonka jälkeen palaat takaisin vanhoihin tapoihin. Keskity sen sijaan etsimään itsellesi sopivat tavat tehdä muutoksesta pysyvä. Kun mietit, millaisiin toimenpiteisiin realistisesti kykenet, pystyt huomattavasti helpommin toteuttamaan muutoksen.

OLE KÄRSIVÄLLINEN

Vaikka tuloksia olisi alkuhuuman nosteessa ihana nähdä heti, muista olla kärsivällinen. Älä yritä pudottaa liikaa painoa liian lyhyessä ajassa. On olemassa monia mittareita sille, mikä on liian nopeaa painonpudotusta, mutta jokaisen keho toimii eri tavalla, joten yhtä oikeaa totuutta asiaan ei ole. Joidenkin tahojen mukaan terveellinen tahti painonpudotukseen on noin kymmenen prosenttia aloituspainosta puolen vuoden aikana. Liian nopea painonpudotus johtaa usein puutostiloihin, eikä keho ehdi palautua ja tottua uuteen painoon. Tämän vuoksi lihot herkemmin takaisin verrattuna hitaampaan tahtiin pudottaa painoa.

 

Oisa - Hyvinvointi - Jojoilu

 

LUO TUKIVERKOSTO

Nykyään on lukuisia someryhmiä, kursseja ja yhteistreenejä, joista voit löytää samanhenkisiä ihmisiä elämäntapamuutoksen tueksi. Samaa prosessia läpikäyvien ihmisten kanssa juttelu antaa uutta intoa omaan elämäntapamuutokseen. Ryhmässä voitte tsempata toinen toisianne ja iloita yhdessä onnistumisista. Voitte jakaa myös hyviksi havaittuja vinkkejä sekä järjestää yhteistreenejä motivaation ylläpitämiseksi. On tutkittu, että kun ympäröit itsesi ihmisillä, jotka ovat onnistuneet elämäntapamuutoksessa, saat motivaatiota jatkaa omaasi.

OLE ANALYYTTINEN

Pidä kirjaa senttien ja kilojen lisäksi mielialan muutoksista sekä nälkä- ja stressitasoista. Huomaat nopeasti, mikäli suklaapatukka tai sipsipussi alkaa houkuttaa esimerkiksi stressin keskellä. Tunnesyöminen on yksi isoimmista elämäntapamuutoksen hankaloittajista, sillä emme usein tiedosta sitä. Kun retkahdamme ahdistavalla hetkellä herkkuihin, mielemme mustuu entisestään, kun koemme epäonnistuneemme laihdutusprojektissa. Pysyt paremmin tavoitteessasi, kun opit huomaamaan tilanteet, joissa olet aidosti nälkäinen ja milloin tarvitset ruokaa vain lohduksi.

PYSY VALPPAANA

Saatamme ajatella, ettei ole vakavaa, jos pudotamme 15 kiloa ja lihomme pari takaisin. Tässä piilee kuitenkin vaara etenkin silloin, jos sinulla on taipumusta jojoiluun. Pian pari kiloa muuttuu viideksi, sitten kymmeneksi ja pian olemme takaisin lähtöpainossa. Tarkkaile painoasi säännöllisesti, kunnes uudet elämäntavat ovat iskostuneet osaksi päivittäistä elämäntapaa ja rutiinia. On helppo lipsua takaisin vanhoihin tapoihin, ellei omaan toimintaan kiinnitä aktiivisesti huomiota.

 

Oisa - Hyvinvointi - Jojoilu

 

KÄYTÄ MIELIKUVITUSTA

Kyllästyttääkö aina syödä samaa ruokaa? Monesti miellämme, että laihduttaessa pitäisi syödä tietyllä tavalla, vaikka ruoka ei olisi oman mun mukaista. Terveellisistä ja kevyistä raaka-aineista saa vaikka minkälaisia herkkuja maustamalla ja käyttämällä mielikuvitusta. Älä siis tyydy rahkaan, mehukeittoon ja maustamattomiin kanafileisiin, jos kaipaat makunystyröillesi elämyksiä. Pyöräytä rahka smoothieksi ja mausta kanafileet eksoottisilla mausteilla. Mahdollisuutesi onnistua tavoitteessasi ovat huomattavasti paremmat, kun nautit aidosti ruoasta, jota syöt.

PYSY LIIKKEESSÄ

Ruokavalion lisäksi on tärkeää pitää liikunta mukana kuvioissa. Jokainen meistä nauttii liikunnasta eri tavoin: jollekin juoksulenkki on parasta ikinä, toinen taas hikoilee mieluummin hotjoogassa. Joka päivä ei tarvitse harrastaa hikiliikuntaa, mutta on tärkeää pysyä liikkeessä. Hyödynnä mahdollisuudet hyötyliikuntaan tai sovi kaverin kanssa treffit kahvilan sijasta pururadalle. Liikunta polttaa kaloreita, kehittää kuntoa ja vapauttaa hyvänolon hormoneja kehossamme. Muista riittävä palautuminen varsinkin rankempien liikuntasuoritusten jälkeen.

PYSY POSITIIVISENA

Jätä mahdolliset aiemmat epäonnistuneet laihdutusyritykset taakse, kun päätät vihdoin onnistua tavoitteessasi. Vaikka olisit aiemmin epäonnistunut musertavasti, voit silti onnistua nyt. Jokaisesta epäonnistumisesta opit uuden palasen itsestäsi: mikä toimii ja mikä ei, mitä voisit tehdä eri tavalla. Kun uskot, että tulet tällä kertaa onnistumaan, olet jo pitkällä. Matkalla voi tulla lipsahduksia ja repsahduksia, mutta älä anna itsevarmuutesi horjua, vaan palaa takaisin valitsemallesi tielle ja jatka sinnikkäästi, kunnes olet tavoitteessasi. Kun tavoite on saavutettu, pyri löytämään sopiva keino ylläpitää saavuttamiasi tuloksia.

 

Vapaasti käännetty ja muokattu artikkelista: How to Stop Yo-Yo Dieting

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.