a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Jännittääkö esityksen pitäminen?

Me esiinnymme ja katsomme itse esityksiä jatkuvasti. Viestejä tulee vastaan sieltä täältä, ilman että ajattelemme sitä sen enempää. Kuitenkin, jos työ- tai koulumaailmassa vastaan tulee esityksen valmistelu, joillakin meistä saattaa iskeä pieni paniikki. Toisille esiintyminen ja esityksen tekeminen tuntuu olevan niin tuttua hommaa, että he hoitavat duunin sen kummemmin suunnittelematta. Jos omalla kohdalla pelkkä karisma ei kuitenkaan riitä ja jännitys meinaa ottaa vallan, tässä muutama kelpo vinkki onnistuneen esityksen valmisteluun:

LESS IS MORE
“Vähemmän on enemmän” -lause kuuluu nykyään joka yhteydessä, oli kyse melkein miltei mistä tahansa. Se on siitä huolimatta hyvä ohjenuora ja pätee eittämättä hyvin moneen asiaan. Kun valmistelet esitystä tai presentaatiota esimerkiksi töihin tai opintoihin, kannattaa tehdä jo suunnitteluvaiheessa itselle selväksi, mikä on esityksen tärkein asia. Purista ulos asian olennaisin ydin ja rakenna kokonaisuus sen ympärille. Mieti, miksi sillä on merkitystä. Lisäksi on tärkeää muistaa: jos kaikki on tärkeää, niin mikään ei ole tärkeää.

VAIKUTA TUNTEISIIN
Vaikka esityksesi olisi vain julkaisu sosiaalisessa mediassa, yrität kuitenkin vaikuttaa johonkin ja saada jonkinlaisia reaktioita aikaan. Ehkä kuvalla itsestäsi herkullinen leivos edessäsi haluat viestittää, että nautit arjen pienistä ilonhetkistä. Ehkä toivot, että muutkin kokisivat iloa sinun fiiliksiisi samaistumalla. Samat pelisäännöt pätevät työpaikan tiukkaan presentaatioon: tarkoituksesi on viestiä jotain -ja vaikuttaa. Ehkä kerrot uudesta toimintamallista tai jaat edellisen projektin tuloksia. Sinänsä ei ole väliä kelle esiinnyt ja millä välineillä, tärkeintä on herättää tunteita. Tämä ei tarkoita, että sinun pitäisi saada ihmiset itkemään ilosta tai kiljumaan riemusta kun lyöt uusimman prosessikaavion pöytään, vaan yritä keksiä keino jolla voit vaikuttaa oikeanlaisiin tunteisiin, kuten kiinnostuksen herättämiseen.

Vinkki: kuva on aina hyvä tunteiden herättäjä. Visuaalinen viesti tavoittaa aina tekstiä paremmin.

KONKRETISOI
Varsinkin jos esiinnyt puhumalla, on luonnollisuus ja luonnollinen puhe avainasemassa. Jos puhut pelkkää ammattijargonia, yleisösi saattaa tippua kyydistäsi ja kiinnostus aihettasi kohtaan vähentyä merkittävästi. Mieti jo siis ennen esitystäsi kaikki käyttämäsi käsitteet läpi. Vältä kaikkea raskasta ja epämääräistä, sekä pyri löytämään arkisemmat tavat sanoa asiasi. Perinteiset ilmaisut ja kielikuvat, kuten “kaksi kärpästä yhdellä iskulla”, antavat kuulijalle paljon enemmän ymmärrystä, kuin esimerkiksi “pyrimme maksimoimaan tuloskauden tavoitteet niin, että prosessin päätyttyä olemme tuplanneet tuloksemme tätä uutta tekniikka hyödyntäen”.

KERRO TARINAA
Kun käytetään sanaa tarina, tulee usein ensimmäisenä mieleen sadut tai joku muu fiktiivinen, työelämästä täysin irrallinen asia. Kuitenkin tarinallistamisen, eli oikeastaan “juttujen kertominen” on yksi erittäin olennainen osa arkeamme. Kerromme ja kuulemme tarinoita jatkuvasti ja sitähän ihminen on tehnyt kautta aikain. Tarinallistamista voi hyödyntää myös osana esityksen suunnittelua. Kuvaillessasi asioita konkreettisesti alkaa ihmisten mielikuvitus laukata ja heidän silmiensä eteen piirtyy heti kuva. Kannattaa siis tuoda jonkinlainen juttu, tarina, yhdeksi esityksesi osatekijäksi. Näin saat entistä paremmin yleisösi ymmärtämään esityksesi pääpointin.

Ei kommentteja

Jätä kommentti