a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Elämäni sisältöä - Hyvinvointihaaste1

Huhtikuun hyvinvointihaaste

Want to read this post in English? Click here!

Rutiinit ovat pyörineet edelleen paljon mielessäni. Olen pohtinut mm. sitä, yritänkö tehdä liikaa muutoksia kerralla: lisätä liikuntaa, syödä terveellisemmin ja hoitaa koko elämänmuutospaketin yhdellä kertaa. Sehän paljastui aiemmassa artikkelissa yhdeksi suureksi syyksi, miksi uusien rutiinien luonti ei ota onnistuakseen. Siispä päätin laittaa hieman jarrua päälle elämäntapamuutoksen suhteen, ja miettiä, mikä on sellainen asia, josta olisi kaikista selkein lähteä liikkeelle. Vain yksi asia, jonka otan haltuun. Sitten sen jälkeen seuraava ja siitä eteenpäin. Tämä on minulle ihan uusi taktiikka, jännittävää!

Pähkäilin pitkään, mikä olisi juuri se avainasia, josta aloittaisin. Liikunta, ruoka, lepo vai jotain ihan muuta? Totesin lopulta, että vedenjuonti on sellainen asia, joka vaikuttaa kaikkiin edellä mainittuihin: vesi antaa energiaa arkeen, auttaa treeneissä ja helpottaa palautumista. Se tekee olosta freshin ja hellii koko kehoa. Siispä päätin järjestää huhtikuussa hyvinvointihaasteen: tavoitteena päästä tilanteeseen, jossa vettä tulisi juotua kaksi litraa päivässä.

 

Oisa - Elämäni sisältöä - Hyvinvointihaaste1

 

Ajattelin tehdä muutoksen hiljalleen osissa niin, että lisään puoli litraa vettä päivääni joka viikko. Ensimmäisellä viikolla tavoitteeni on siis juoda puoli litraa vettä päivässä, toisella kokonainen litra ja niin edelleen. Kun hommaa ei aloita heti all-in, vaan antaa kropan tottua, onnistuu tavoitteessa oman kokemukseni mukaan todennäköisesti paremmin. Rutiini muodostuu varmemmin, kun onnistuu ensin pienissä välitavoitteissa, eikä haikaile heti pääpalkintoa. Huhtikuun lopussa vedenjuonnista on toivon mukaan muodostunut jo jonkinlainen rutiinin raakile, jonka ylläpitoon voi keskittyä seuraavina kuukausina.

Aionko tehdä mitään muuta hyvinvointini eteen huhtikuussa? En! Tai no, en ainakaan niin, että asettaisin itselleni tavoitteita. Menen siis fiiliksen mukaan liikunnan ja ruokailujen suhteen. Uskon, että onnistun tuossa vedenjuonnin lisäämisessä paremmin, kun en ota nyt stressiä muista osa-alueista. Ja uskon myös vedenjuonnin tuovan sen verran lisäenergiaa, että motivaatiota treenaamiseen voikin yhtäkkiä olla aiempaa enemmän. Sen yritän kuitenkin tehdä, että pysähtyisin kuulostelemaan kehoa kunnolla aina, kun muistan. Millainen olo on, onko kylmä, kuuma tai kolottaako jostain? Voisin nimittäin kuvitella, että lisääntynyt vedenjuonti aiheuttaa muutoksia esimerkiksi aineenvaihdunnassa, palautumisessa ja mielessä. Raportoin teille viikoittain fiiliksistä ja huomaamistani muutoksista.

Millaisia hyvinvointitavoitteita sinulla on huhtikuulle? Lähdetkö kanssani tekemään vedenjuontia pakollisesta pahasta kohti mukavaa rutiinia?

 


 

Luitko jo nämä aiheeseen liittyvät postaukset?

Hyvinvointi on hiton vaikeaa

Kuinka elämäntapamuutos edistyy?

Priska Autio

Elämäni sisältöä on aito ja elämännäköinen hyvinvointiblogi. Kirjoittaja on Keski-Suomen, Teksasin ja Pirkanmaan kautta vaasalaistunut yrittäjä ja armoton haaveilija. Positiivinen herkkis, joka nauttii kuntoilusta, kauniista asioista ja kirjoittamisesta sekä kärsii ennenaikaisesta kolmenkympin kriisistä.

Kommenttia:

  • Inka Nitta

    28/03/2018 10:17

    Mä otan ehdottomasti haasteesta kiinni ja rupean juomaan huhtikuussa aina viikottain puoli litraa vettä enemmän! Mulla onkin ehkä tulossa juurikin veden juonnista aika mielenkiintoista postausta ulos huhti-toukokuussa 🙂

  • Marjo

    28/03/2018 14:24

    Kiitos Priska haasteesta! Itsekin juon varmasti liian vähän vettä päivässlä. Yritän kiinnittää tähän jatkossa enemmän huomiota ja tarkkailla sen vaikutusta itseeni.

  • Oili-Maria

    28/03/2018 15:14

    Mulla on tällä hetkellä menossa myös vedenjuonnin opettelu, eli periaatteessa olen jo mukana 🙂 3l päivässä pitäis saada juotua, oon onnistunut kerran. Ehkä tämä tulee vielä tavaksi asti 🙂

  • tuulanneli

    28/03/2018 19:10

    Veden juontiin olen itsekin kiinnittänyt viime aikoina huomiota oman kuntorempan yhteydessä. Veden juonti vaikuttaa todella moneen asiaan ja sillä pystyy yllätävän helposti lisäämään omaa hyvinvointiaan.

    MInulla huhtikuun tavoitteet liittyvät aktiivisen arjen haasteisiin. Olen lukenut tai siis kuunnellut lenkeilläni Aki Hintsaa ja hän puhuu juuri hyötyliikunnan puolesta. Tästä on tulossa blogissa lisää juttua!

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.