a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Hoikistu nukkumalla

Huonosti nukuttu yö takana ja kiireesti liikenteeseen hätäisen aamiaisen jälkeen. Työn tohinassa yrität pysyä vauhdissa ja päivän mittaan popsit mitä suuhusi saat. Illalla huomaat, että haaveilemasi kuntosalitreeni on jäämässä nimenomaan haaveeksi, sillä olet yksinkertaisesti siihen aivan liian väsynyt. Kuulostaako tarina tutulta? Toivottavasti ei, sillä pahimmillaan univaje ja sen seuraukset voivat sotkea jopa hormonitoimintaa. Personal Trainer Samuli Tolvanen suositteleekin  painonpudottajia aloittamaan painonhallinnan muuttamalla aivan ensimmäiseksi nukkumatottumuksensa:

”Moni meistä laihtuisi jo korjaamalla pelkästään unirytmiä. Levon kuntoon laittaminen voi tuntua tylsemmältä kuin ruokavalion viilaaminen tai uusien lisäravinteiden ja treeniohjelmien hyödyntäminen, mutta se usein tuplaa tuloksesi rasvanpoltossa.”

Hiilihydraatin nälkä, ja erityisesti sokerihimot kasvavat kun ihminen ei nuku tarpeeksi. Tämä johtuu siitä, että lisämunuaiset tuottavat kortisolia liiallisesti univajeessa, mikä taas saa verensokerin laskemaan alhaiseksi. Keho yrittää epätoivoisesti  kompensoida tätä hamuamalla jotain mistä saisi nopean energiapiikin.

”Sokerinhimosi ei siis johdu siitä, että sinulla olisi itsehillinnän kanssa ongelmia, vaan kehosi yrittää tasapainottaa hormonitoimintaasi, minkä taas univaje on aiheuttanut.”

Ihmiskehon kyky hyödyntää sokereita univajeessa on erittäin huono. Toisin sanoen kaikki syöty sokeri varastoituu helpommin rasvaksi univajeesta kärsiessä. Huonosti nukkuminen tuplaa riskin rasvankertymiseen vyötärölle sekä ehkäisee kykyä polttaa rasvaa energiaksi. Yhdessä korkea kortisoli ja heikentynyt verensokerin sietokyky tekevät laihdutuksesta näin ollen melkein mahdotonta. Yleisesti ottaen hyvä määrä unta on 7-9 tuntia yössä. Liian paljonkaan ei kuitenkaan tulisi nukkua, sillä liian pitkäänkin nukkuminen voi heikentää verensokerin sääntelyä.

 

 

”Jos nukut yhden yön huonosti, ei se merkittävästi vielä haittaa rasvanpolttoasi. Tällöin olisi hyvä minimoida kortisolin tuotantoasi, ja nauttia ¼ teelusikka Himalayan -suolaa veteen sekoitettuna, kun heräät.”

Juoma tasapainottaa lisämunuaisten toimintaa ja alentaa kortisolitasoja. Tällä tavoin pystyy ehkäisemään sokeriruokia kohtaan  syntyvää himoa jo  heti aamusta alkaen.

”Lisäksi se minkälaisen aamupalan nautit, määrittelee pitkälti sen mitä syöt myös päivän mittaan. Jos aloitat aamusi terveellisesti, todennäköisesti se jatkuukin terveellisellä ruokavaliolla.”

Haluatko lukea lisää vinkkejä painonpudotuksesta: liity Samulin suljettuun Valmennusryhmään tästä. Samuli Tolvanen on laillistettu Personal Trainer ja kiropraktiikan opiskelija. Samuli on erikoistunut valmennuksissaan asiakkaittensa suorituskyvyn parantamiseen, hyvinvointiin sekä painonpudotukseen.

Oisa Lifestyle

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.