a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - Hengitys

Hengittämällä tähän hetkeen

Hengitys on kätevä tapa päästä rentoutuneeseen ja selkeään mielentilaan, sillä se on asia, jota voimme halutessamme kontrolloida. Kun keskitymme hengityksen kautta samanaikaisesti kehoon ja mieleen, pystymme vähentämään stressiä ja tuomaan itsemme tähän hetkeen. Tässä kolme hengitysharjoitusta, jotka auttavat keskittämään ajatukset ja olemisen tähän hetkeen.

HARJOITUS 1: Stimuloiva hengitys

Tämä hengitystekniikka on mukautettu joogan hengitystekniikoista. Sen tavoite on lisätä tarkkaavaisuutta ja palauttaa energiatasoja. Hengitä nenän kautta sisään ja ulos nopeaan tahtiin. Pidä suu suljettuna, mutta rentona. Pyri pitämään sisään- ja uloshengitykset samanpituisina, mutta mahdollisimman lyhyinä. Tämä saattaa olla hieman äänekäs hengitysharjoitus, joten älä pelästy.

Tee harjoitusta ensin vain 15 sekunnin ajan, minkä jälkeen hengitä normaalisti. Kun kehosi tottuu harjoitukseen, voit hiljalleen lisätä sen kestoa muutama sekunti kerrallaan, kunnes pääset yhteen minuuttiin. Jos olet tehnyt harjoituksen oikein, olosi on virkeä hieman samaan tapaan, kuin hyvän treenin jäljiltä.

HARJOITUS 2: Rentouttava hengitys

Tämä on yksi helpoimmista hengitysharjoituksista, sillä se ei vaadi juuri aikaa ja sen voi toteuttaa missä tahansa. Harjoitus on nimeltään 4-7-8-hengitys. Voit tehdä harjoituksen missä asennossa tahansa, mutta parhaiten se onnistuu ryhdikkäästi istuen.

Aseta kielesi kärki kitalakeen aivan etuhampaiden taakse, ja pidä se paikoillaan koko harjoituksen ajan. Hengität ulos suun kautta, kielen ohi. Hengitä suun kautta ulos syvään, päästäen samalla ääni whooosh. Sulje suu ja hengitä hiljaa sisään nenän kautta laskien samalla mielessäsi neljään. Laske nyt seitsemään ja pidätä samalla hengitystä. Hengitä jälleen ulos suun kautta, ääntä unohtamatta. Pyri hengittämään ulos mahdollisimman hitaasti, laskien samalla kahdeksaan mielessäsi. Nämä kolme hengitystä ovat yksi kierros.

Toista kierros yhteensä neljä kertaa. Harjoitus rauhoittaa luontaisesti hermostoamme. Toisin kuin kemialliset lääkkeet, joiden vaikutus laimenee pitkäaikaisessa käytössä, tämän harjoituksen hyödyt kasvavat säännöllisellä harjoittelulla.

HARJOITUS 3: Hengitysten laskeminen

Viimeistä harjoitusta käytetään paljon zen-harjoituksissa. Istu mukavassa asennossa niin, että selkärankasi on suorana ja pää taivutettuna hieman eteenpäin. Sulje silmäsi ja hengitä muutaman kerran syvään. Anna sen jälkeen hengityksen kulkea luonnollisesti ilman, että pyrit vaikuttamaan siihen. Parhaassa tapauksessa hengityksesi on hiljaista ja rauhallista, mutta sen syvyys ja rytmi voi vaihdella.

Aloittaaksesi harjoituksen, laske mielessäsi yksi, kun hengität seuraavan kerran ulos. Lisää laskuun aina yksi numero jokaisella kerralla, kun hengität ulos, kunnes olet päässyt viiteen. Aloita sitten uusi kierros eli laske jälleen yksi seuraavalla uloshengityksellä. Älä koskaan laske yli viiteen ja laske vain silloin, kun hengität ulos. Miksi? Koska tiedät keskittymisesi herpaantuneen, kun huomaat laskeneesi huomaamatta yli viiden. Hyvä pituus harjoitukselle on noin kymmenen minuuttia.

Käännetty ja muokattu artikkelista: Three Breathing Excercises and Techniques

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.