a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Alkoholi + painonhallinta = mahdoton yhtälö?

Tammikuu on suosittua aikaa pitää tipatonta, hipatonta ja muutenkin tehdä kaikkea mukavaa hiukan tavallista vähemmän. Joskus tietoinen rajoittaminen on kuitenkin paikallaan, ja varsinkin silloin jos juusto- ja viini-illoista on tullut ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Painonhallintaa hankaloittaa sokeripitoisten juomien nauttiminen ja juhlahumussa saattaa unohtua terveellisen elämän perusperiaate jos toinenkin.

Personal Trainer Samuli Tolvanen kokosi Oisalle parhaat vinkkinsä viihteellisen elämän ja painonpudotuksen yhdistämiseksi. Näillä ohjeilla pystyt nauttimaan alkoholijuomista ja samalla välttämään rasvan kertymistä vyötärölle.

1. Pyri juomaan alkoholijuomia, joissa on mahdollisimman vähän sokeria. Tämä pitää verensokerisi tasaisempana. Tällaiset juomat ovat myös kalorimääriltään paljon parempia vaihtoehtoja.

2. Vähennä hiilihydraattien määrää syömällä suurimmaksi osaksi kasviksia ja proteiinipitoisia ruokia päivän mittaan. Tämä pitää päivittäisen energiamääreesi kohtuullisissa rajoissa, näin ’’säästät’’ kaloreita alkoholille.

3.  Suosi alkoholijuomissa kuivia viinejä, kuivia siidereitä ja väkevistä juomista esimerkiksi viskiä tai konjakkia.

4. Vältä myös rasvaisten ruokien syömistä.

 

Juodessasi maksa joutuu polttamaan ensisijaisesti alkoholin pois elimistöstäsi, ennen kuin se voi taas alkaa polttamaan glukoosia energiaksi. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos verensokerisi ovat koholla alkoholia juodessasi, suurella todennäköisyydellä kaikki ylimääräinen energia varastoituu rasvasoluihisi.

Alkoholi sisältää 9 kaloria/g, joten se on energiamääräisesti hyvin tiheää. Siitä saatavat kalorit ovat ns. tyhjiä kaloreita,  jotka eivät tee elimistöllesi mitään hyödyllistä. Alkoholia kannattaa siis nauttia korkeintaan kerran viikossa, jotta hormoonitoiminta sekä aineenvaihdunta pysyvät optimaalisina- toki jokaviikkoinenkaan tissuttelu, ei ole kovin suositeltavaa.

Eli alkoholin juomisen ja painonhallinnan yhdistäminen ei välttämättä olekkaan mahdoton yhtälö. Se vaatii vain hieman taktikointia -ja laskupäätä!

Haluatko lukea lisää vinkkejä painonpudotuksesta: liity Samulin suljettuun Valmennusryhmään tästä. Samuli Tolvanen on laillistettu Personal Trainer ja kiropraktiikan opiskelija. Samuli on erikoistunut valmennuksissaan asiakkaittensa suorituskyvyn parantamiseen, hyvinvointiin sekä painonpudotukseen.

 

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.