a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - vapaa-aika - airjooga

Airjooga – yhdistelmä akrobatiaa ja joogaa

Kuvittele hetken leijuvasi ilmassa kääriytyneenä pehmeään silkkikankaaseen. Huomaat keinuvasi pehmeästi, kuin joku tuudittaisi sinua uneen. Tunnet kehossasi juuri tehdyn harjoituksen vaikutukset: lihaksesi ovat väsyneet ja nauttivat loppurentoutuksen raukeudesta. Muu maailma tuntuu katoavan, kun seuranasi on vain oma hengitys, rentouttavan musiikin tulviessa korviisi. Sulje silmät ja hengitä syvään, uppoudu omaan hetkeen, jossa ei ole kiire mihinkään.

Airjooga eli ilmajooga on Suomessa suhteellisen uusi joogamuoto, jossa tehdään harjoituksia katosta riippuvan liinan avulla. Laji on monipuolinen yhdistelmä helppoa akrobatiaa ja perinteistä joogaa. Easyfit Vaasan ryhmäliikuntaohjaaja ja personal trainer Tiina Koskela lähti esimiehensä kannustamana kouluttautumaan airjooga-ohjaajaksi. Tiinan mukaan airjooga tuo mukavaa vastapainoa vauhdikkaammille ja raskaammille tunneille.

Airjooga, malli: Tiina Koskela / EasyFit Vaasa

Kuvassa: Tiina Koskela

Kuten suurimmassa osassa joogalajeista, myös airjoogassa on tavoitteena avata kehoa, erityisesti lantion ja rinnan alueelta. Tämä mahdollistaa hyvän istuma-asennon ja sitä kautta mukavan, kehonmukaisen meditaatioasennon. Liinan avulla tehdään erilaisia venytyksiä ja riipuntoja sekä helpotetaan perinteisissä jooga-asanoissa pysymistä. Airjooga on turvallinen harjoitusmuoto esimerkiksi käsilläseisonnan treenaamiseen.

Osa liikkeistä tehdään silkkiseoksesta valmistetun liinan avulla ja osa perinteisesti lattialla. Tyypillinen airjoogatunti alkaa kehon valmistelulla tulevaa harjoitusta varten. Usein aloitetaan riippumalla liinan sisällä tehden erilaisia hengitysharjoituksia. Tämän jälkeen tehdään liinan avulla erilaisia venytyksiä ja avauksia tai perinteisiä jooga-asanoita lattialla. Tunnin rakenne ja tavoite riippuu pitkälti ohjaajasta. Loppurentoutus on monelle airjoogan kohokohta ja sille annetaankin usein rauhassa aikaa. Liinan sisällä rentoutuu totaalisesti ja tuntuu kuin aika ja paikka katoaisivat, kertovat Easyfitin airjoogakurssin osallistujat.

 

Tiina kertoo, että monella on vahvojakin ennakkoluuloja airjoogaa kohtaan. Toki liinalla saa tehtyä vaikeampiakin temppuja, mutta perustunneilla pärjää hyvin kuka tahansa. Lajin harrastamiseen ei tarvita aiempaa akrobatia- tai joogataustaa, eikä muitakaan rajoitteita juuri ole. Kuukautisten tai raskauden aikaan airjooga kannattaa kuitenkin jättää väliin. Myöskään verenpaineongelmista kärsiville lajia ei suositella, mutta muutoin Tiina kannustaa rohkeasti kokeilemaan airjoogaa. Elimistö tottuu liikkeisiin nopeasti ja moni huomaakin kehittyvänsä lajissa suhteellisen nopeaa tahtia.

Airjooga tehostaa erityisesti kehon nestevirtauksia, sillä liina luo painetta eri puolille kehoa. Nestevirtausten tehostumisen voi tuntea tunnin aikana konkreettisesti siitä, että liinaa vasten painautunut kehonosa tuntuu muuta kehoa lämpimämmältä. Lajilla on myös monia muita kehon hyvinvoinnin kannalta positiivisia vaikutuksia, sillä se kehittää liikkuvuutta, tasapainoa, kehonhallintaa ja koordinatiota.

Tiina kannustaa ottamaan airjoogan vastaan haasteena, vaikka laji hieman aluksi jännittäisikin, eikä antaa pelon olla esteenä uusille kokemuksille. Hän kertoo itse kärsivänsä korkeanpaikankammosta ja jännittäneensä ensimmäisellä airjoogakerrallaan kovasti. Onnistumisen kokemukset lajissa saivat kuitenkin jännityksen nopeasti haihtumaan, ja saman Tiina on huomannut myös kurssille osallistuneista ensikertalaisista. Tiina vakuuttaakin, ettei airjoogassa ole mitään pelättävää, kunhan kuuntelee ohjaajaa, eikä lähde sooloilemaan liinan kanssa. Ohjaajalta voi aina kysyä, jos jokin mietityttää, ja vaikeammille liikkeille löytyy aina helpot vaihtoehdot.

Easyfitin airjoogakurssin osallistujat suosittelevat käymään tunnilla useamman kerran, niin lajiin pääsee paremmin kiinni. Heidän mukaansa airjoogassa on hauskaa se, että se on jotain ihan uutta ja erilaista. Jokainen voi tehdä liikkeet oman tasonsa mukaan, eikä tunnilla ole haudanvakavaa: airjoogatunnin jälkeen on aina rentoutunut ja hyvä fiilis!

 

Airjooga, malli: Tiina Koskela / Easyfit Vaasa

Liinan avulla voidaan tehdä vaikeampia akrobatialiikkeitä, mutta perustunnilla liikkeet ovat sellaisia, että ne onnistuvat kaikilta.

 


 

Airjooga EasyFitillä - klikkaa!

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.