a

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille.

Yrittäjäystävä: tilaa TÄSTÄ vinkit sisältömarkkinointiin ja ennakkotiedot Oisan kuumimmista kampanjoista yrityksille - uutiskirje, jonka aidosti haluat lukea!

Oisa - Hyvinvointi - 30 rentoutumiskeinoa

29 tapaa rentoutua nopeasti

Sähköpostissa odottaa sata uutta postia, valkoiselle paidalle kaatui aamulla kahvia ja lapset huutavat kuorossa korvanjuuressa. Tuntuu, että pölypallot valloittavat kodin sitä mukaa, kun niitä siivoaa, eikä koskaan ole aikaa istahtaa alas ja hengähtää. Pomo sen sijaan hengittää niskaan, eikä parisuhteen kireyksistä viitsi edes tässä mainita. Koko kroppa tuntuu kireältä ja mieli on virittynyt, kuin tiukka vieteri. Mikä neuvoksi?

On olemassa monia tapoja rentoutua, ja jokaiselle toimii hieman eri tapa. Aina rentoutuminen ei kuitenkaan vaadi pitkiä aikoja, vaan pienillä teoilla saat stressitasot laskemaan ja mielen positiivisempaan suuntaan. Tässä kolmisenkymmentä kokeilun arvoista vinkkiä.

MIELENRAUHAA RUOASTA

1. Juo vihreää teetä
Vihreässä yrttiteessä on ainesosia, jotka auttavat helpottamaan kiukkuista mieltä.

2. Nappaa pala suklaata
Erityisesti tumma suklaa alentaa stressihormonitasoja ja tasapainottaa aineenvaihduntaa.

3. Hörppää hunajaa
Sen lisäksi, että hunaja on mainio luonnonmukainen kosteuttaja ja antibiootti keholle, se taistelee myös mielen ahdistusta vastaan.

4. Haukkaa mangoa
Kuori, leikkaa ja nauti stressaavalla hetkellä mehukas mango, jonka sisältämä linaloni auttaa lievittämään stressiä.

5. Jauha purkkaa
Valitse suosikkimakusi ja anna jauhaa! Muutamankin minuutin pureskelu alentaa stressihormoni kortisolin tasoja kehossa ja lievittää ahdistusta.

 

Oisa - Hyvinvointi - 30 rentoutumiskeinoa

 

LÖYDÄ SISÄINEN ZEN

7. Meditoi
Tämä on yksi tehokkaimmista ahdistuksen poistajista! Voit kokeilla perinteistä meditaatiota tai löytää aivan oman tapasi meditoida arjessa. Nappaa vinkit artikkeleistamme Neljä nopeaa mindfulness-harjoitusta kiireiselle sekä Löydä oma tapasi meditoida arjessa.

8. Paina pää tyynyyn
Joskus tahtoisit vaan ottaa pitkät päiväunet ja unohtaa kaiken stressin. Aina ei kuitenkaan ole mahdollisuutta torkkuihin, joten tee mielikuvaharjoitus, jossa painat pääsi tyynyyn (voit tehdä tämän oikeasti, jos sinulla sattuu olemaan tyyny lähellä) ja annat sen imeä kaikki huolet pois mielestäsi.

9. Muista hengittää
Voiko olla helpompaa tapaa rentoutua? Pitkät syvät hengitykset laskevat sydämen sykettä ja verenpainetta. Lue lisää artikkelistamme Hengittämällä tähän hetkeen.

10. Laske taaksepäin
Kun mielesi laukkaa miljoonaa, kokeile laskea hitaasti kymmeneen ja sitten takaisin alaspäin nollaan. Huomaat, että tehtävä vaatii keskittymistä ja saa muut huolet hetkeksi unohtumaan.

11. Kirjoita huolesi ylös
Kun laitat tunteesi konkreettisesti paperille, ne eivät tunnu enää niin pelottavilta. Anna ajatusten virrata vapaasti kynän kautta paperille. Huomaat, että olosi on välittömästi vapautuneempi.

12. Sulje silmät
Helppoa, mutta erittäin tehokasta.

 

Oisa - Hyvinvointi - 30 rentoutumiskeinoa

 

KARKOITA KIREÄ OLO KROPASTA

13. Kokeile akupainantaa
Hiero peukalolla ja etusormella pehmeää aluetta toisen käden peukalon ja etusormen välissä. Huomaat, että kireys ja stressi alkavat helpottaa. Kokeile lisätä mukaan laventeliöljyä rentoutumisen takaamiseksi.

14. Rullaa golfpallolla
Multitaskaa itsellesi jalkahieronta rullaamalla jalkapohjia golfpallon päällä työn ohessa. Jalkojen hieronta rentouttaa ja lievittää stressiä.

15. Purista stressipalloa
Stressipallot eivät ole turhia keksintöjä. Kun joku kismittää oikein pahasti, purista kaikki kiukku stressipalloon. Helppo, nopea ja väkivallaton tapa purkaa paineita.

16. Valuta kylmää vettä ranteisiin
Kuulostaa aika hassulta, eikö? Kokeile seuraavan kerran stressaavassa tilanteessa valuttaa kylmää vettä ranteiden päälle ja korvanlehtien taakse. Näissä paikoissa kulkee suuria verisuonia, joita rauhoittamalla koko keho rauhoittuu.

17. Kokeile aromaterapiaa
On tutkittu, että tietyt tuoksut lievittävät stressiä. Tuoksuttele siis esimerkiksi laventelia, sitrusta tai teepuunlehteä stressaavalla hetkellä. Tuoksut aktivoivat aivoissa tunteita sääteleviä alueita ja rauhoittavat mieltä. Myös kahvin tuoksun on todettu laskevan stressihormonien määrää kehossa. Vedä syvään sisään tuoreen kahvin tuoksua tai kokeile jauhaa kahvipapuja stressaavalla hetkellä.

VALITSE RENTOUTUMISTA TEHOSTAVA TILA

18. Ole yksin
Emme tarkoita tällä erakoitumista, mutta jo viisikin minuuttia yksioloa auttaa saamaan ajatukset kirkastumaan ja stressitasot laskemaan.

19. Luo zen-zone
Rakenna itsellesi tila tai paikka, johon stressillä ei ole mitään asiaa. Tämä tila on vain sinun rentoutumistasi varten. Pujahda tilaan aina hetkeksi, kun huomaat stressitasojen nousevan, ja muista pitää tila jatkossakin stressivapaana. Ei siis puhelimia tai muita häiriötekijöitä tähän tilaan!

20. Etsi aurinko
Kirkas valo ja auringonsäteet piristävät. Suuntaa siis stressaavalla hetkellä pihalle tai avaa ikkuna verhoineen. Ota muutaman minuutin tauko tuijotellaksesi ulos ikkunasta tai istahda puistonpenkille katselemaan ohikulkijoita.

21. Järjestäydy
Sekaiset paperikasat, pöydällä pyörivät roskat ja likaiset astiat ovat omiaan aiheuttamaan lisästressiä päivään. Järjestä tilasi siistiksi niin, että näkyvillä ovat vain ne asiat, joita oikeasti tarvitset juuri sillä hetkellä. Siisti ja selkeässä järjestyksessä oleva tila antaa aivoille tilaa hengittää.

 

Oisa - Hyvinvointi - 30 rentoutumiskeinoa

 

TREENAA HUOLESI UNHOLAAN

22. Kokeile joogaa tai venyttele
Nämä lajit lievittävät lihasten kireyksiä, avaavat kehoa ja rentouttavat.

23. Juokse paikallasi
Kuulostaa hassulta, mutta tämä on hyvä tapa saada kehon endorfiinit nopeasti liikkeelle. Lyhytaikainenkin fyysinen aktiivisuus auttaa lievittämään stressiä.

24. Käy kävelyllä
Kun stressi tuntuu ylitsepääsemättömältä, etkä saa ajatuksistasi selkoa, lähde kävelylle korttelin ympärille. Saat olla hetken yksin ja antaa ajatusten tuulettua samalla, kun keho saa fyysistä rasitusta.

25. Tanssi
Olipa valintasi baletti, bachata tai perusbailaus, on tanssiminen loistava keino vapauttaa stressiä ja saada hymy huulille.

LUOTA LÄHEISTEN VOIMAAN

26. Hali lemmikkiä
Koirat, kissat ja muut karvaiset kaverit ovat omiaan lievittämään stressiä. Ne ovat aina iloisia nähdessään sinut, eikä niiltä puutu pyyteetöntä rakkautta. Nappaa lemmikki kainaloon ja rapsuttele itsesi rennoksi.

27. Naura
Tekonauru ja aito nauru herättävät kehossamme samanlaiset reaktiot. Pakota itsesi nauramaan ahdistavalla hetkellä, ja huomaat olosi helpottuvan.

28. Puhu tunteistasi
Mikään ei ole omiaan kasvattamaan kärpäsestä härkästä, kuin asioiden pyörittely vain omassa mielessä. Juttele asiasta ja tuntemuksistasi ystävän kanssa. Saat uusia näkökulmia ja huomaat, ettei asia olekaan välttämättä niin paha, kuin olit kuvitellut sen olevan.

29. Suunnittele pakomatka
Joskus tarvitsemme aikalisän. Älä siis häpeile, vaan ala suunnitella rohkeasti lomaa, kun tuntuu, että kaipaat totaali-irtiottoa stressaavasta ympäristöstä.

 

Vapaasti käännetty ja muokattu artikkelista: 40 Ways to Relax in 5 Minutes of Less

Oisa Lifestyle

Lifestyle-sivusto Oisa on tarkoitettu meille, jotka haluamme tehdä arjesta itsemme näköistä ja hyvinvoinnista hiukan hauskempaa. Oisa on aikaa omille jutuille!

Ei kommentteja

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.